Gry planszowe jako forma aktywności pozalekcyjnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.16

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność intelektualna, gry planszowe

Abstrakt

Artykuł koncentruje się wokół tematu gier planszowych wykorzystywanych przez uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w czasie pozalekcyjnym. Artykuł składa się z dwóch części. W pierwszej części zawarto teoretyczne rozważania na temat niepełnosprawności intelektualnej oraz wpływu gier planszowych na rozwój dziecka. W drugiej części przedstawiono wyniki badań własnych. Badania przeprowadzono w grupie 16 rodziców i opiekunów uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Badania dotyczyły wykorzystania gier planszowych przez dzieci w czasie pozalekcyjnym. Uwzględniono czas przeznaczony na gry, zaangażowanie rodziców i opiekunów we wspólną grę, umiejętność znoszenia przegranej oraz umiejętność tworzenia własnych gier. Artykuł kończy podsumowanie, wnioski z przeprowadzonych badań oraz implikacje praktyczne.

Bibliografia

Burno-Nowakowa H., Polkowska I., Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Chrzanowska I., Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.

Cipora K., Szczygieł M., Gry planszowe jako narzędzie wspomagania wczesnych kompetencji matematycznych, „Edukacja”, nr 3, 2013.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak uczyć dzieci konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.

Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 2011.

Pijanowski W., W krainie gier, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 7, s. 4-6

Pytel K., Salwa A., Spotkania przy planszy, „Wychowanie w Przedszkolu” 2012, nr 11.

Składanowska K., Tułacz N., Przyjemne z pożytecznym. Gry planszowe w edukacji, „Wychowanie w Przedszkolu”, 2011, nr 8.

Smith Deutsch D., Pedagogika specjalna, T.I., Wyd. PWN, Warszawa 2008.

Wyczesany Janina, Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

Pobrania

Opublikowane

2020-01-15