Board games as a form of extra-curricular activity of students with mild intellectual disability
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2019.28.16Keywords:
intellectual disability, board gameAbstract
The article is concerned with the board games- free time activities used by disabled students in their leisure time. The article consists of two parts. The first, theoretical one deals with disabled students‘ ways of spending their free time. This part of the paper presents the characteristics of the mildly disabled students. The second part reports on the importance of
the games in the development of such students. The results of the study conducted among 16 mildly retarded students are included in this part of the paper. Apart from these two parts, the article comprises of summary, conclusions and some guides for parents.
References
Burno-Nowakowa H., Polkowska I., Zajęcia pozalekcyjne z dziećmi upośledzonymi umysłowo, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.
Chrzanowska I., Funkcjonowanie dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w szkole podstawowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2003.
Cipora K., Szczygieł M., Gry planszowe jako narzędzie wspomagania wczesnych kompetencji matematycznych, „Edukacja”, nr 3, 2013.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak uczyć dzieci konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.
Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice 2011.
Pijanowski W., W krainie gier, „Wychowanie w Przedszkolu” 2010 nr 7, s. 4-6
Pytel K., Salwa A., Spotkania przy planszy, „Wychowanie w Przedszkolu” 2012, nr 11.
Składanowska K., Tułacz N., Przyjemne z pożytecznym. Gry planszowe w edukacji, „Wychowanie w Przedszkolu”, 2011, nr 8.
Smith Deutsch D., Pedagogika specjalna, T.I., Wyd. PWN, Warszawa 2008.
Wyczesany Janina, Pedagogika upośledzonych umysłowo, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.