Znaczenie powołania i pasji wobec powinności w zawodzie nauczyciela

Autor

  • Sandra Ścieranka

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.12

Słowa kluczowe:

nauczyciel, powołanie, pasja, powinności

Abstrakt

Niniejszy artykuł to pochylenie się nad takimi zagadnieniami, jak: powołanie, pasja i powin-ności, które stanowią esencję codzienności szkolnej. Kwintesencją rozważań jest korelacja za-chodząca pomiędzy powołaniem i pasją, są to bowiem konstrukty wzajemnie się uzupełniające, które jedynie w połączeniu tworzą istotę nauczycielstwa, ale również skuteczne narzędzie wo-bec wyzwań, trudności, a także wielości powinności, które stoją przed nauczycielem. Ponadto powołanie i pasja to obszary wskazujące na pełne zaangażowanie i świadomość misji, jednocze-śnie umożliwiające profesjonalne i rzetelne realizowanie podstawowych powinności, tj. opie-kuńczych, dydaktycznych oraz wychowawczych, bez względu na nieustanne zmiany zachodzące w każdej płaszczyźnie życia, zwłaszcza edukacyjnej. Nauczyciel z powołaniem i pasją nie po-strzega swoich obowiązków w kontekście pracy instytucjonalnej, lecz jako źródło spełnienia osobistego i zawodowego.

Bibliografia

Day, Ch. (2008). Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fried, R.L. (1995). The passionate teacher: A practical guide. Boston, Mass.: Beacon Press.

Hansen, D.T. (1995). Conceptions of teaching and their consequences. New York: Teachers College Press.

Hansen, D.T. (2001). The call to teach. New York: Teachers College Press.

Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel — zawód, misja czy powołanie? Stu-dia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 65–75.

Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun, wychowawca. W: S. Popek, A Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja (s. 147–159). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Meier D., (1995). The power of their ideas: Lessons for America from a Small School in Harlem. Boston: Beacon.

Muchacka, B., Kogut, W. (2006). Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pankowska, D. (2011). Pedagogika dla nauczyciela w praktyce. Kraków: Impuls.

Popek, S., Winiarz, A. (2009). Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.

Reber, A.S., Reber, E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe Scholar.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania za-wodu nauczyciela. Dz.U. poz. 1668, z późn. zm.

Wiśniakowska, L. (2004). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woods, P., Jeffrey, B. (1996). Teachable moments: The art of teaching in Primary School. Buckingham: Open University Press.

Woźniak-Krakowian, A. (2013). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 22, 119–131.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-19

Numer

Dział

Badania Naukowe Młodych Pedagogów