The importance of vocation and passion for duty in the teaching profession

Authors

  • Sandra Ścieranka

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.12

Keywords:

teacher, vocation, passion, duties

Abstract

This article examines issues such as vocation, passion and duties, which constitute the essence of everyday school life. The quintessence of the considerations is the correlation between voca-tion and passion, because these are mutually complementary constructs that only when combined create the essence of teaching, but also an effective tool for facing the challenges, difficulties, and multiplicity of duties that a teacher faces. Moreover, vocation and passion are areas indicating full commitment and awareness of the mission, while enabling professional and reliable implementa-tion of basic duties, i.e. caring, teaching and upbringing, regardless of the constant changes taking place in every area of life, especially educational. A teacher with a vocation and passion does not perceive his duties in the context of institutional work alone, but as a source of personal and pro-fessional fulfillment.

References

Day, Ch. (2008). Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Fried, R.L. (1995). The passionate teacher: A practical guide. Boston, Mass.: Beacon Press.

Hansen, D.T. (1995). Conceptions of teaching and their consequences. New York: Teachers College Press.

Hansen, D.T. (2001). The call to teach. New York: Teachers College Press.

Kaczmarczyk, A., Kątny, M. (2010). Nauczyciel — zawód, misja czy powołanie? Stu-dia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 65–75.

Kozak, E. (2009). Nauczyciel jako dydaktyk, opiekun, wychowawca. W: S. Popek, A Winiarz (red.), Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja (s. 147–159). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Meier D., (1995). The power of their ideas: Lessons for America from a Small School in Harlem. Boston: Beacon.

Muchacka, B., Kogut, W. (2006). Kształcenie nauczycieli przyszłej szkoły. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (1998). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pankowska, D. (2011). Pedagogika dla nauczyciela w praktyce. Kraków: Impuls.

Popek, S., Winiarz, A. (2009). Nauczyciel. Zawód, powołanie, pasja. Lublin: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Marii Skłodowskiej-Curie.

Reber, A.S., Reber, E. (2008). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe Scholar.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania za-wodu nauczyciela. Dz.U. poz. 1668, z późn. zm.

Wiśniakowska, L. (2004). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Woods, P., Jeffrey, B. (1996). Teachable moments: The art of teaching in Primary School. Buckingham: Open University Press.

Woźniak-Krakowian, A. (2013). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 22, 119–131.

Published

2025-04-19

Issue

Section

Scientific Works of Young Pedagogues