Wokół matematyki w tekstach dla dzieci w młodszym wieku szkolnym
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.06Słowa kluczowe:
edukacja matematyczna, edukacja wczesnoszkolna, bajki matematyczne.Abstrakt
Edukacja wczesnoszkolna odgrywa kluczową rolę w nauczania matematyki. Zdobycie podsta-wowych umiejętności matematycznych w klasach 1–3, takich jak: liczenie, dodawanie, odejmowa-nie, dzielenie, mnożenie, stanowi podstawę do wykonywania poważniejszych i bardziej skompli-kowanych zadań na późniejszym etapie edukacji. Matematyka, nazywana „królową nauk”, nie tylko występuje w różnych dziedzinach życia i nauki, ale jest także obecna w dziełach literatury pięknej. Bajki, opowiadania dla dzieci, wiersze, rymowanki, w różny sposób odnoszące się do ma-tematyki, mogą być tworzone także przez nauczycieli, stając się bardzo atrakcyjnym elementem lekcji, stanowiąc jednocześnie wydatną pomoc dydaktyczną w przyswajaniu przez uczniów po-szczególnych działań matematycznych. Tego typu teksty powstały także w ramach zajęć prowa-dzonych ze studentkami pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej na Uniwersytecie Jana Dłu-gosza w Częstochowie. Niektóre z nich przedstawiono w poniższym artykule wraz z krótkim ko-mentarzem odnoszącym się do zdobywanych przez uczniów umiejętności matematycznych.
Bibliografia
Bos, H.J.M. (1993). Lectures in the history of mathematics. Providence: American Mathematical Society.
Brykczyński, M. (2003). Olaboga, lewa noga! Warszawa: Nasza Księgarnia.
Chrobak, K. (2010). Na tropach czeskich smoków – obraz smoka w kulturze oraz literaturze dla dzieci. Guliwer, 1, 26–30.
Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Karbowniczek, J. (red.) (2014). Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.
Kasdepke, G. (2005). Na co zachorował cyrkiel oraz o tym, kto wygrał zawody w liczeniu. Poznań: Publicat.
Kasdepke, G. (2008). Do trzech odlicz! Łódź: Literatura.
Kruger, M. (2022). Karolcia. Wrocław: Siedmioróg.
Mrożek, M. (2010). Typologia zadań na porównywanie różnicowe i ilorazowe. Didactica Mathematicae, 33, 73–104; http://dx.doi.org/10.14708/dm.v33i0.35.
Sławiński, J. (red.) (1976). Słownik terminów literackich. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Spychała, Z. (2005). Matematyka wokół nas. W: W. Szlufik, E. Piwowarska (red.), Kreatywność w edukacji elementarnej (s. 77–81). Częstochowa: Wydawnic-two Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Stewart, I. (2018). Obliczanie Wszechświata. Jak matematyka odkrywa Wszech-świat. Tłum. T. Krzysztoń. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Wawiłow, D. (2003). Posłuchajcie bajki nowej prostokątnej i kwadratowej. War-szawa: Nasza Księgarnia.
Wawiłow, D. (1980). Trójkątna bajka. W: D. Wawiłow. Rupaki. Warszawa: Nasza Księgarnia. Online: https://czasdzieci.pl/czytanki/id,84f59-danuta_wawi-low_trojkatna.html [dostęp: 12.11.2024].
Wawiłow, D., Usenko, N. (2003). Trójkątna Karolina. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Zaremba, D. (2023). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Gliwice: Helion.
Żytomirski, W.A., Szewrin, L. (1991). Geometria dla najmłodszych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.