Around Mathematics in Texts for Children at Younger School Age

Authors

  • Agnieszka Borowiecka Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  • Edyta Skoczylas-Krotla Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.06

Keywords:

Mathematics education, early school education, mathematical fairy tales

Abstract

Early school education plays a key role in teaching. Acquiring mathematical knowledge in grades 1–3 such as: evaluation, addition, subtraction, division, multiplication is necessary to per-form more serious and detailed tasks at later stages of education. Mathematics, called the “queen of science”, is not only available in various sources of life and science, but is also present in litera-ture, through the confirmation of such literary works as Abecadło by Julian Tuwim. Fairy tales, stories for children, poems, rhymes, referring to mathematics in various ways, can also be created by teachers, becoming a very attractive element of the lesson, at the same time constituting an important didactic aid in the acquisition of individual mathematical operations by students. Such texts were also created as part of classes conducted with students of preschool and early school pedagogy at the Jan Długosz University in Częstochowa. Some of them are presented in the article below, together with a short commentary referring to the mathematical skills acquired by the students.

References

Bos, H.J.M. (1993). Lectures in the history of mathematics. Providence: American Mathematical Society.

Brykczyński, M. (2003). Olaboga, lewa noga! Warszawa: Nasza Księgarnia.

Chrobak, K. (2010). Na tropach czeskich smoków – obraz smoka w kulturze oraz literaturze dla dzieci. Guliwer, 1, 26–30.

Gruszczyk-Kolczyńska, E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Karbowniczek, J. (red.) (2014). Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Erica.

Kasdepke, G. (2005). Na co zachorował cyrkiel oraz o tym, kto wygrał zawody w liczeniu. Poznań: Publicat.

Kasdepke, G. (2008). Do trzech odlicz! Łódź: Literatura.

Kruger, M. (2022). Karolcia. Wrocław: Siedmioróg.

Mrożek, M. (2010). Typologia zadań na porównywanie różnicowe i ilorazowe. Didactica Mathematicae, 33, 73–104; http://dx.doi.org/10.14708/dm.v33i0.35.

Sławiński, J. (red.) (1976). Słownik terminów literackich. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Spychała, Z. (2005). Matematyka wokół nas. W: W. Szlufik, E. Piwowarska (red.), Kreatywność w edukacji elementarnej (s. 77–81). Częstochowa: Wydawnic-two Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Stewart, I. (2018). Obliczanie Wszechświata. Jak matematyka odkrywa Wszech-świat. Tłum. T. Krzysztoń. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Wawiłow, D. (2003). Posłuchajcie bajki nowej prostokątnej i kwadratowej. War-szawa: Nasza Księgarnia.

Wawiłow, D. (1980). Trójkątna bajka. W: D. Wawiłow. Rupaki. Warszawa: Nasza Księgarnia. Online: https://czasdzieci.pl/czytanki/id,84f59-danuta_wawi-low_trojkatna.html [dostęp: 12.11.2024].

Wawiłow, D., Usenko, N. (2003). Trójkątna Karolina. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Zaremba, D. (2023). Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Gliwice: Helion.

Żytomirski, W.A., Szewrin, L. (1991). Geometria dla najmłodszych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Published

2025-04-19

Issue

Section

Studies and Dissertations