Personalne środowisko edukacyjne: aktualne wyzwania w kontekście reform edukacyjnych
DOI:
https://doi.org/10.16926/Słowa kluczowe:
komunikacja, konstruktywizm, portfolio, indywidualne środowisko kształceniaAbstrakt
Autor artykułu prowadzi analizę fenomenu indywidualnego środowisko kształcenia z różnych
perspektyw w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych, polityki edukacyjnej i zmian w
edukacji. Organizacja indywidualnego środowiska kształcenia jest rozpatrywana z punktu widzenia
różnych idei, koncepcji i nurtów filozoficznych. Autor zwraca szczególną uwagę na analizę nurtów
filozoficznych konstruktywizmu i konektywizmu, a także na podstawowe założenia (zasady kształtowania)
indywidualnego środowisko kształcenia, w szczególności efekt personalizacji, adaptacyjność
i spontaniczność uczenia się, algorytmizacja, ciągłe gromadzenie informacji itp.
W artykule wskazano, że jednym z najważniejszych elementów tworzenia indywidualnego środowisko
kształcenia jest opracowanie elektronicznego lub cyfrowego portfolio. Pozwala to stymulować rozwój
osobisty studentów w procesie wykonywania różnych zadań edukacyjnych i analizy sytuacji.
Na zakończenie autor analizuje różne wymiary wiedzy, które pomagają zrozumieć rzeczywistą
rolę indywidualnego środowisko kształcenia w globalnym świecie z globalną gospodarką.