Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego jako strategia rozwoju wiodących uniwersytetów w Europie i na Ukrainie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, europejskie uniwersytety, europejskie uniwersytety, szkolnictwo wyższe na Ukrainie

Abstrakt

Artykuł analizuje internacjonalizację szkolnictwa wyższego jako priorytetowy cel przestrzeni edukacyjnej wiodących uniwersytetów europejskich. Przedmiotem analizy są długoterminowe plany rozwoju uniwersytetów w Polsce, Czechach, na Węgrzech, Słowacji i w Austrii. Dla ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego realizacja celów związanych z internacjonalizacją jest kluczowym krokiem w kierunku reformy i poprawy jakości kształcenia, aby dorównać standardom wiodących uniwersytetów europejskich. Udowodniono, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat wiodące uniwersytety na Ukrainie również nadały priorytet rozwojowi stosunków międzynarodowych w swoich doktrynach rozwoju.

Rozróżnia się zewnętrzne i wewnętrzne formy internacjonalizacji. Uważamy, że formy zewnętrzne obejmują międzynarodową współpracę naukową i techniczną, która jest regulowana przez ustawodawstwo europejskie i ukraińskie, umowy międzynarodowe i międzyrządowe, wspólne projekty i programy naukowe, a także badania z wykorzystaniem unikalnego sprzętu eksperymentalnego; organizację i prowadzenie konferencji, publikację wspólnych wyników badań; wykłady gościnne czołowych naukowców zagranicznych; mobilność akademicką studentów, naukowców i nauczycieli, itp.
Formy wewnętrzne to przede wszystkim organizacja i prowadzenie międzynarodowych wydarzeń naukowych, edukacyjnych i kulturalnych, wdrażanie globalnych standardów, umiędzynarodowienie szkoleń, opracowywanie i wdrażanie programów szkoleń międzykulturowych oraz rozwijanie umiejętności komunikacji międzykulturowej. Cechy procesu internacjonalizacji analizuje się na przykładzie jednej z najstarszych instytucji na Ukrainie – Narodowego Uniwersytetu im. Iwana Franki we Lwowie. Podsumowaliśmy główne wyzwania związane z wdrażaniem powiązań międzynarodowych na krajowych uniwersytetach. Zidentyfikowaliśmy główne zagrożenia dla rozwoju internacjonalizacji ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego w latach 2022–2025, które są związane z inwazją na pełną skalę.

 

Bibliografia

Knight, J. (2008). Internationalization: A Decade of Changes and Challenges. International Higher Education, 50, 6–7.

De Wit, H. (2013). Rethinking the concept of internationalisation. In: Stiasny M. & Gore T. (Eds.). Going Global: Identifying Trends and Drivers of International Education (pp. 213–218). London: Emerald Group Publishing.

Uchwała nr 100/2013 Senatu UWr z dnia 26.06.2013 r. w sprawie strategii rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego na lata 2013–2020. URL:pdf1.34s.

П’ятакова, Г. (2020). Тенденції дидактичної підготовки магістрів-філологів в університетах країн Вишеградської групи: монографія. Львів: Видав. центр ЛНУ імені Івана Франка [Pyatakova, H. (2020). Tendentsiyi dydaktychnoyi pidhotovky mahistriv filolohichnykh spetsialʹnostey v universytetakh krayin Vyshehradsʹkoyi hrupy: monohrafiya. Lʹviv: Vydav.

tsentr LNU im. Ivana Franka].

Strategia rozwoju Uniwersytetu Wroclawskiego na lata 2021–2030. https://uwr.edu.pl/o-uniwersytecie/misja-i-strategia/strategia/.

Strategia rozwoju UJ na lata 2014–2020. https://www.uj.edu.pl/ uniwersytet-z…/strategia-rozwoju.

Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010. URL: https://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw /strat_pliki/strategia.htm.

Strategia rozwoju Uniwersytetu Pedagogicznego w latach 2014–2020. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej. https:// www.up.krakow.pl/uniwersytet/strategia-rozwoju.

Program rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki na lata 2015–2030.

https://dn.po.edu.pl/index.php/program-rozwoju-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-na-lata-2015-2030.

Aktualizace dlougodobieho zamieru Univerzity Karlovy pro rok 2015.https://www.cuni.cz/https://www.cuni. cz/UK-4511.html.

Strategicky zamier univerzity Karlovy na obdobi 2021–2025. https://cuni.cz/UK-11185-version1-sz_uk_2021_2025_final. pdf.

Dlouhodoby zamer ZCU 2016–2020. URL:http://www.zcu.cz/export/sites/zcu/pracoviste/str/strategicke-dokumenty/dlouhodoby-zamer-2016-

2020.pdfs.73.

World Reputation Rankings 2025: top universities by prestige.

https://www.timeshighereducation.com/world-reputation-rank-

ings#!/length/25/ locations/AUT/sort_by/name/sort_order/desc

Az ELTE Intézményfejlesztési Terve 2016–2020. https://www.elte.hu/file/ELTE

_IFT_2016-2020. pdf.

Mission Statement of the University of Debrecen. https://unideb.hu/en/node/

1096, p.17–26.

Dlouhodobý zámer rozvoja Univerzity Komenského v Bratislave na obdobie

2014–2024. https://uniba.sk/o-univerzite/rektorat-uk/oddelenie-strategii-

a-analyz-osa/strategia.

Projekte hydraulic-engineering-laboratory of the university of natural resources

and life sciences. https://www.atp.ag/en/projekte/hydraulic-engineering-

laboratory-of-the-university-of-natural-resources-and-life-sciences-vienna-

boku -vienna.

Opublikowane

17.12.2025

Numer

Dział

Badania Pedagogów Ukraińskich