Cognitive empathy and mirror neurons in the context of pedagogy

Authors

  • Ewelina Kulas Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.13

Keywords:

mirror neurons, cognitive empathy, pedagogy, social learning

Abstract

The article analyzes the knitting of mirror neurons in the context of the role and importance of education. The author draws attention to the connection between cognitive empathy and the area of activity of mirror neurons. The problem for some students may be the activation of neu-rons in the learning process, especially when acquiring knowledge in social and emotional educa-tion. Children on the Autism spectrum, with depression and Asperger’s syndrome, experience par-ticular difficulties in these areas. Additionally, the article discusses the specificity of the learning process in children at such an early stage of education. The article aims to present the essence of the operation of mirror neurons and the impact of cognitive empathy on the quality of learning. Biological analysis of the learning process is a fascinating area thanks to which educators can deepen their knowledge and implement new teaching methods.

References

Chrost, M. (2017). Refleksyjność w wychowaniu: proces poznawania siebie. Stu-dia Paedagogica Ignatiana. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum, 20(2), 131–144; http://surl.li/pmodvc [dostęp: 10.10.2024].

Goleman, D. (2007). Inteligencja społeczna. Poznań: Rebis.

Hickok, G. (2016). Mit neuronów lustrzanych. Kraków: Copernicus Center Press.

Howlin, P., Baron-Cohen, S., Hadwin, J. (2010). Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu. Kraków: JAK.

Hume, D. (1963). Traktat o naturze ludzkiej. T. 2: O uczuciach. Tłum. C. Znamie-rowski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe; https://jbc.bj.uj.edu.pl/ dlibra/publication/634840/edition/602517 [dostęp: 13.10.2024].

Jankowiak-Siuda, K., Siemieniuk, K., Grabowska, A. (2009). Neurobiologiczne podstawy empatii. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 4(2), 51–58; https://www.termedia.pl/Artykul-pogladowy-Neurobiologiczne-podstawy-empatii,46,13438,1,0.html [dostęp: 23.06.2024].

Jośko-Ochojska, J. (2015). Neurofizjologia empatii – o tym jak człowiek kształtuje człowieka. W: J. Jośko-Ochojska i in. (red.), Zrozumieć drugiego człowieka. Empatia w medycynie i komunikacji społecznej (s. 11–40). Katowice: Śląski Uniwersytet Medyczny; https://medsrod.sum.edu.pl/uploads/Doku-menty/2015_Zrozumiec_drugiego_czlowieka_empatia.pdf [dostęp: 23.06.2024].

Kaczmarzyk, M. (2023). Empatia kognitywna (wykład z dnia 20.11.2023 dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej). Uniwersytet Śląski w Katowicach. Katowice.

Kubica, M. (2009). Próba systematyzacji i rozróżnienia pojęć śmiech i uśmiech. Anthropos?, 12(13), 26–35; https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitst-reams/32df4009-64b9-4cd3-8dd6-12884257f811/content [dostęp: 3.10.2024].

Kunce, A. (2008). Antropologia punktów. Rozważania przy tekstach Ryszarda Ka-puścińskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Łyczko, M. (2024). Dlaczego warto się uśmiechać? Warszawa: Fundacja Idylla; https://fundacjaidylla.org/dlaczego-warto-sie-usmiechac/ [dostęp: 23.06.2024].

Matuszczak-Świgoń, J., Kowalska-Żelewska, A. (2020). Komunikacja matki z dzieckiem w okresie prenatalnym. Człowiek i Społeczeństwo. Psycholo-giczne konteksty komunikacji interpersonalnej, 50, 85–99; http://surl.li/hpaarj [dostęp: 1.10.2024].

Oelszlaeger-Kosturek, B. (2020). Neurobiologiczne uwarunkowania uczenia się: wybrane zagadnienia. Prima Educatione, 4, 59–71; http://dx.doi.org/ 10.17951/pe.2020.

Perkun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assump-tions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315–341; http://dx.doi.org/10.1007/ s10648-006-9029-9.

Plessner, H. (1988). Pytanie o conditio humana. Wybór pism. Oprac. Z. Krasno-dębski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Prędkiewicz, D. (2017). „Rozbite lustro” jako najwcześniejszy objaw zaburzeń ze spektrum autyzmu – przegląd wybranych badań. Człowiek – Niepełno-sprawność – Społeczeństwo, 4(38), 47–55; http://dx.doi.org/10.5604/ 01.3001.0012.0327.

Rostowski, J., Rostowska, T. (2014). Rola systemu lustrzanych neuronów w roz-woju języka i komunikacji interpersonalnej. Psychologia Rozwojowa, 19(2), 49–65; http://dx.doi.org/10.4467/20843879PR.14.011.2289. Schachl, H., Petlák, E. (2019). Neurodidactics and its perception by teachers in Slovakia. The New Educational Review, 57(3), 161–172; http://dx.doi.org/ 10.15804/tner.2019.57.3.13.

Spitzer, M. (2007). Jak uczy się mózg? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szymczak, E. (2014). Instynkt macierzyński – mit czy rzeczywistość? Refleksje wokół rozproszenia (powołania) kobiet w XXI wieku. Studia Edukacyjne, 33, 227–247; https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstre-ams/7e2496f1-e781-41e6-ab94-fe8fb03b392e/content [dostęp: 1.10.2024].

Werka, T. (1993). Ciało migdałowate – integrator informacji czuciowych i stanów motywacyjnych. Kosmos, 42(2), 385–399; https://kosmos.ptpk.org/in-dex.php/Kosmos/article/view/1793/1771 [dostęp: 24.06.2024].

Published

2025-04-19

Issue

Section

Scientific Works of Young Pedagogues