The pedagogical thought of Mozi and the Moist school

Authors

  • Paweł Zieliński Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2022.31.05

Abstract

This paper attempts to reconstruct the pedagogical thought of Mozi and the Moist school, the preeminent ancient philosophical school in China, along with Daoism and Confucianism. The research refers to the work of Mozi and studies by contemporary experts on his philosophy. The basic pedagogical values or virtues identified by the philosopher are universal love, security (economic), peace, simplicity, modesty, self-restraint (of material needs), social activism, high morale of leaders and superiors. The fundamental dilemma of the Moist concept comes down to the state and religious sanctioning of the pedagogical virtues listed, which in the light of contemporary pedagogical research undermines the value of the concept.

References

Adorno, Th. W. (1978). Wychowanie po Oświęcimiu, Znak, 285.

Bybluk, M. (2007). Tołstoj Lew Nikołajewicz, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 6., red. T. Pilch, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Fromm, E. (1973). O sztuce miłości. Warszawa: PIW.

Feng, Y. (2001). Krótka historia filozofii chińskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hundersmarck, L. F. (1997). Mozi, w: I. P. McGreal (opr.), Wielcy myśliciele Wschodu. Warszawa: Wydawnictwo al fine.

Kant, I. (1999). O pedagogice. Łódź: Dajas.

Kohn, L. (2012). Taoizm. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiel-lońskiego.

Koltko-Rivera, M. E. (2006). Rediscovering the Later Version of Maslow’s Hierarchy of Needs: Self-Transcendence and Opportunities for Theory, Research, and Unification. Review of General Psychology, 10, 4, 302–317.

Liu, J. (2010). Wprowadzenie do filozofii chińskiej. Od myśli starożytnej do chińskiego buddyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Maslow, A. H. (1971). Religions, Values, and Peak-Experience, wyd. 3. New York: The Viking Press.

Mo Zi. (2010). The Book of Master Mo. London: Penguin Books Ltd.

Zieliński, P. (2015). Taoistyczne, konfucjańskie i zachodnie koncepcje pedagogiczne. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Published

2023-03-08