Obraz szkół publicznych oraz placówek niepublicznych w opinii pracujących tam nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2022.31.09Słowa kluczowe:
szkoła publiczna, szkoła niepubliczna, edukacja, nauczycielAbstrakt
Artykuł dotyczy funkcjonowania placówek publicznych i niepublicznych w Polsce – zwrócono szczególną uwagę na szkoły podstawowe. Przedstawiono najważniejsze kwestie teoretyczne powołując się na dostępne publikacje. Artykuł prezentuje wyniki badań własnych przeprowadzonych w roku szkolnym 2021/2022 wśród nauczycieli pracujących w publicznych oraz niepublicznych szkołach podstawowych na terenie jednego z małopolskich miast. W badaniach wzięło udział 48 nauczycieli – 24 pracujących w szkołach publicznych oraz 24 pedagogów pracujących w placówkach niepublicznych. Postawione w badaniach pytania, pozwoliły uzyskać informacje między innymi na temat tego, jakie różnice w pracy w szkołach publicznych i niepublicznych dostrzegają nauczyciele, jaka jest oferta tych szkół, jak przedstawia się godzinowy etat pracy nauczycieli, jakie dostrzegają korzyści w określonym miejscu oraz jakie napotykają trudności.
Bibliografia
Adrjan, B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impus”.
Dziennik Ustaw, Dz.U.2021.1082 t.j., Akt obowiązujący Art. 14. - [Szkoły publiczne, szkoły niepubliczne] - Prawo oświatowe.
Figiel, M. (2001). Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje edukacyjnych utopii. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Jull, J. (2014). Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND.
Rabczuk, W. (2000). Szkolnictwo prywatne w świecie. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Sztumski, J. (2020). Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Śliwerski, B. (2013). Zmierzamy ku edukacyjnej katastrofie. Sowietyzację zastąpiła amerykanizacja.
Pobrane z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/701245,zmierzamy-ku-edukacyjnej-katastrofie-sowietyzacje-zastapila-amerykanizacja.html (17.10.2022)
Toffler, A. (1985). Trzecia fala. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe. Dz.U.2021.1082.