Дата публікації: 2019-10-041

Muzyka Chopina w międzywojennym Wiedniu

Magdalena DZIADEK
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2015.10.08

Анотація

Celem artykułu było zebranie najważniejszych wiadomości dotyczących recepcji muzyki Cho- pina w Wiedniu w XX-leciu międzywojennym. Rzut oka wstecz na sprawy chopinowskie w Wiedniu początku XX stulecia i czasów I wojny światowej pozwolił wyróżnić kilka najważniej-szych działów tej recepcji, kontynuowanych w latach 1918–1939. Są to: życie koncertowe, nurt muzyki popularnej, chopinowskie „intermedia” (taniec, teatr, film) oraz piśmiennictwo muzyczne – popularne i profesjonalne. Przytoczone w artykule źródła zostały zinterpretowane z uwzględnie-niem tła społeczno-politycznego. Najważniejszy wniosek wypływający z przeglądu źródeł dotyczy dwutorowości przebiegu wiedeńskiej recepcji Chopina w omawianym okresie: muzyka polskiego kompozytora podlegała z jednej strony funkcjonalizacji prowadzącej do nadmiernej eksploatacjii łączącej się z tym trywializacji wybranej części jego dorobku, drugiej – była przedmiotem mi- strzowskich interpretacji pianistycznych oraz uważnej refleksji ze strony fachowych krytyków muzycznych. W celu uniknięcia nadmiernych uogólnień i uproszczeń autorka proponuje na koniec spojrzenie na dorobek międzywojennej Chopinologii i „chopinofanii” wiedeńskiej z szerszej per-spektywy recepcji Chopina w ośrodkach niemieckojęzycznych.

Завантажити файли

Правила цитування

DZIADEK, M. (2019). Muzyka Chopina w międzywojennym Wiedniu. Edukacja Muzyczna, 10, 151–162. https://doi.org/10.16926/em.2015.10.08

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.