Arystoteles, Retoryka, przeł. H. Podbielski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2014.
Google Scholar
Borowiecka Renata, Twórczość religijna Pawła Łukaszewskiego. Muzyka jako wyraz zmysłu wiary artysty, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2019.
Google Scholar
Curtius Ernst Robert, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. A. Borowski, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 1997.
Google Scholar
Eichstaedt Jarosław, Od toposu poetyckiego do toposu kultury, [w:] Toposy (w) filozofii. Filozofia i jej miejsce w doświadczeniu kulturowym, red. M. Woźniczka, M. Perek, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, Często- chowa 2018, s. 39–52.
Google Scholar
Górny Tomasz, Polifonia. Od muzyki do literatury, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2017.
Google Scholar
Hinz Edward, Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2003.
Google Scholar
Jabłoński Maciej, Muzyka jako znak. Wokół semiotyki muzyki Eero Tarastiego, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 1999.
Google Scholar
Jadacki Jacek, Topos – archetyp – mit: analiza semantyczna, [w:] Topos narodowy – w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. W. Nowik, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2006.
Google Scholar
Jasiński Tomasz, Polska barokowa retoryka muzyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2006.
Google Scholar
Karpowicz-Zbińkowska Antonina, Teologia muzyki w dialogach filozoficznych św. Augustyna, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2013.
Google Scholar
Karpowicz-Zbińkowska Antonina, Zwierciadło muzyki, Wydawnictwo Tyniec, Kraków 2016.
Google Scholar
Lipka Krzysztof, Słyszalny krajobraz. Szkice o powiązaniach muzyki i literatury: od Abélarda do Rilkego, Wydawnictwo Nowy Świat, Warszawa 2004.
Google Scholar
Lipka Krzysztof, Utopia urzeczywistniona. Metafizyczne podłoże treści dzieła muzycznego, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2009.
Google Scholar
Matusiak Błażej, Hildegarda z Bingen. Teologia muzyki, Wydawnictwo Homini, Kraków 2003.
Google Scholar
Mazur Aneta, Epopea XIX wieku, czyli totalność powieściowego świata, [w:] Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2001.
Google Scholar
Orman Edyta, Kategoria Stiftung von Zeit w Eggebrechtowskiej koncepcji muzyki, [w:] Kultura i sztuka w ujęciu filozoficznym, red. B.A. Nowak, K. Maciąg, Wydawnictwo Naukowe Tygiel, Lublin 2017, s. 7–41.
Google Scholar
Paczkowski Szymon, Nauka o afektach w myśli muzycznej I połowy XVII wieku, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 1998.
Google Scholar
Pociej Bohdan, Bycie w muzyce. Próba opisania twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 2005.
Google Scholar
Polony Leszek, Symbol i muzyka, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2011.
Google Scholar
Sawicki Bernard, W chorale jest wszystko, Wydawnictwo Tyniec, Kraków 2014. Sławecki Michał, Topos romano-frankoński. Aspekt wykonawczy na przykładzie wybranych utworów, wydruk komputerowy rozprawy doktorskiej pisanej pod kierunkiem K. Szymonika, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2011.
Google Scholar
Szulakowska-Kulawik Jolanta, Antyczne dokonania enologiczne jako źródło inspiracji europejskiej kultury muzycznej, wydruk komputerowy rozprawy doktorskiej pisanej pod kierunkiem Z. Macha, Uniwersytet Śląski, Katowice 2015.
Google Scholar
Szymańska-Stułka Katarzyna, Topos w muzyce – topos narodowy. Miejsca wspólne, przestrzenie i idee, [w:] Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku, red. W. Nowik, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 2006, s. 85–101.
Google Scholar
Tatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1988.
Google Scholar
Tatarkiewicz Władysław, Estetyka średniowiecza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Wrocław 1962.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, O muzyce polskiej w perspektywie intertekstualnej. Studia i szkice, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2005.
Google Scholar
Abramowska Janina, Topos i niektóre miejsca wspólne badań literackich, „Pamiętnik Literacki” 1982, vol. 73, z. 1 (2), s. 3–4.
Google Scholar
Akopian (Hakobian) Levon, Koncepcje teoretyczno-muzyczne jako czynnik przeszkadzający w rozumieniu muzyki, „Teoria Muzyki” 2015, nr 7, s. 9–30.
Google Scholar
Bobilewicz-Bryś Grażyna, Aleksander Skriabin w myśli estetycznej i twórczości symbolistów rosyjskich, „Slavia Orientalis” 1993, nr 1, s. 29.
Google Scholar
Gamrat Małgorzata, Od Kuhlaua do Dusapina, czyli muzyka, narracyjność i znaczenie według Márty Grabócz (Márta Grabócz, Musique, narrativite, signification, préface de Charles Rosen, L’Harmattan, Paris 2009), „Res Facta Nova” 2013, nr 14 (23), s. 273–279.
Google Scholar
Hejmej Andrzej, Muzyka w literaturze. Perspektywy współczesnych badań, „Teksty Drugie” 2000, nr 4 (63), s. 28–36.
Google Scholar
Sławecki Michał, Topos romano-frankoński na przykładzie „Missa Claromontana” (2005) na chór, organy i kotły Mariana Sawy, „Pro Musica Sacra” 2017, nr 15, s. 185–196.
Google Scholar
Polony Leszek, Muzyka jako projekcja świata. Symbol w polu pojęć pokrewnych w myśleniu muzykologicznym, „Estetyka i Krytyka” 2011, nr 1 (20), s. 137–150.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, Odczytywanie dzieła muzycznego. Od kategorii elementarnych do fundamentalnych i transcendentnych, „Teoria Muzyki” 2012, nr 1, s. 9–50.
Google Scholar
Tomaszewski Mieczysław, W zadziwieniu i zadumie nad „pokoleniem 33”, „Teoria muzyki” 2013, nr 3, s. 9–31.
Google Scholar
Afektów teoria, [w:] Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 1995, s. 15.
Google Scholar
Katharsis teoria, [w:] Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 1995, s. 433.
Google Scholar
Nomos, [w:] Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Warszawa 1995, s. 611.
Google Scholar