Published: 2019-10-041

Tone and Interinstrumental Relations in Chamber Texture Based on Selected Polish 20th Century Violin Sonatas

Maryla RENAT
Edukacja Muzyczna (Musical Education)
Section: Research articles
https://doi.org/10.16926/em.2014.09.07

Abstract

Artykuł przedstawia relacje pomiędzy partiami dwóch instrumentów i ich wpływ na brzmienie. Zagadnienie to jest ukazane na przykładzie 4 sonat skrzypcowych polskich kompozytorów, po-wstałych w różnych latach XX wieku. A są to:

  • —  Sonata G-dur na skrzypce i fortepian Henryka Melcera (1907),

  • —  Sonata na skrzypce i fortepian Romana Maciejewskiego (1938),

  • —  IV Sonata na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz (1949),

  • —  Sonata na skrzypce i fortepian (1971).

    Rozważania o brzmieniu poprzedzone są metodologicznym wstępem, zatytułowanym „Brzmienie jako problem badawczy”. Ukazuje on uwagi Carla Dahlhausa, Igora Strawińskiego, Ryszarda Daniela Golianka i Józefa Michała Chomińskiego. Analizy utworów poprzedzają uwagidotyczące relacji interinstrumentalnej i jej definicje. W pierwszej sonacie Henryka Melcera relacje przyjmują postać dialogu sukcesywnego i symultatywnego, w którym istnieją różne rodzaje brzmienia: selektywne, eufoniczne, złożone, kontrastowe. Druga kompozycja, Sonata Romana Maciejewskiego, przedstawia rodzaj dialogu symultatywnego o brzmieniu topliwym. IV SonataGrażyny Bacewicz reprezentuje dialog symultatywny o brzmieniu kontrastowym. Sonata Euge-niusza Knapika reprezentuje model płaszczyznowy, który tworzy układ formy brzmieniowej tara-sowej. Artykuł zamyka podsumowanie, w którym wysunięto wnioski nadrzędne: w każdym utwo-rze istnieją trzy warstwy relacji kształtujących brzmienie:

    • —  dobór instrumentów a brzmienie,

    • —  rdzeń dźwiękowy a brzmienie,

    • —  ukształtowanie interinstrumentalne a brzmienie.

Keywords:

violin sonata, sound, Polish music

Download files

Citation rules

RENAT, M. (2019). Tone and Interinstrumental Relations in Chamber Texture Based on Selected Polish 20th Century Violin Sonatas. Edukacja Muzyczna (Musical Education) , 9, 89–111. https://doi.org/10.16926/em.2014.09.07

Cited by / Share

Licence


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.