Samowychowanie a samooszukiwanie się. Recenzja książki Tomasza Olchanowskiego, Magia samooszustwa, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2025, ss. 244
DOI:
https://doi.org/10.16926/Słowa kluczowe:
samooszustwo, samowychowanie, humanizm krytyczny, symulaki, niedualizm, Olchanowski, zen, stoicyzmAbstrakt
Recenzja dotyczy najnowszej monografii Tomasza Olchanowskiego Magia samooszustwa, poświęconej fenomenowi samooszukiwania się w perspektywie interdyscyplinarnej. Autor książki, odwołując się do filozofii, psychologii głębi, pedagogiki i kulturoznawstwa, krytycznie analizuje współczesną cywilizację, jej paradoksy i duchowe kryzysy. Centralnym tematem staje się pytanie o źródła ludzkiej skłonności do samooszustwa, rozpatrywane w świetle myśli Nietzschego, Adlera, Junga i innych mniej lub bardziej znanych twórców. Olchanowski wskazuje na destrukcyjne aspekty kultury postmodernistycznej, m.in. dehumanizację, dominację techniki, rozpad instytucji humanistycznych czy instrumentalne traktowanie pracy. W monografii pojawia się także refleksja nad pseudoterapiami, które zastępują autentyczny rozwój duchowy symulakami i mechanizmami rynkowymi. Autor odwołuje się do tradycji Wschodu, szczególnie buddyzmu zen, zestawiając doświadczenie niedualizmu z myślą zachodnich filozofów. Podkreśla wagę samopoznania, duchowego przebudzenia i krytycznej czujności wobec iluzji osobistych, społecznych i politycznych. Recenzent zauważa, że dzieło stanowi kontynuację wcześniejszych prac Olchanowskiego, łącząc analizę naukową z osobistą refleksją w oparciu o Jungowską metodę amplifikacji. Stwierdza także pewien niedosyt w zakresie problematyki feministycznej i analizy niedojrzałości przywódców społecznych. Ostatecznie recenzent uznaje monografię za ważny wkład w badania humanistyczne i społeczne oraz inspirację do autorefleksji nad kondycją współczesnego człowieka będącego w procesie samowychowania.
Bibliografia
Baka, E. (2008). Dao bohatera. Kraków: NOMOS – Zakład Wydawniczy.
Baran, B. (1992). Postmodernizm. Kraków: Wydawnictwo PWU.
Bauman, Z. (1993). Ponowoczesne wzory osobowe, Studia Socjologiczne, 2(129), 7–31.
Dōgen. (2010). Dōgen’s Extensive Record. A Translation of the Eihei Kōroku, przeł. Taigen Dan Leighton, Shohaku Okomura. Boston: Wisdom Publications.
Kant, I. (1999). O pedagogice. Łódź: Dajas.
Kapleau, Ph. (1988). Trzy filary zen. Warszawa: Wydawnictwo Pusty Obłok.
Lao-tsy. (1987). Tao-Te-King czyli Księga Drogi i Cnoty, tłum. T. Żbikowski. Literatura na Świecie, 1(186), 3–72.
Maslow, A. (1971). Religions, Values, and Peak-Experiences, wyd. 3. New York: Penguin Group.
Olchanowski, T. (2025). Magia samooszustwa. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Rogers, C. (1975). The Emerging Person: A New Revolution W: Evans, R.I., Carl
Rogers. The Man and His Ideas, (s. 147–175). New York: E.P. Dutton & Co., Inc.
Spranger, E. (1964). Pädagogische Perspektiven. Beiträge zu Erziehungsfragen der Gegenwart, wyd. 8, Heidelberg: Quelle & Meye.
Wojnar, I. (2000). Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zieliński, P. (2024). Samowychowanie w kontekście psychologii egzystencjalnej i aksjologii Rollo Maya, Studia z Teorii Wychowania, 4(49), 19–30.