Pedagogiczne aspekty sportu i rekreacji
DOI:
https://doi.org/10.16926/Słowa kluczowe:
sport, rekreacja, organizacja czasu wolnego, edukacja zdrowotna, historia re- kreacji fizycznej i psychicznej.Abstrakt
Artykuł przedstawia edukacyjne aspekty ćwiczeń fizycznych oraz praktykę różnych form aktywnego wypoczynku. Podkreślono różnice między tymi dwiema dyscyplinami. W dyskusji poruszono temat czasu wolnego, który stanowi swego rodzaju conditio sine qua non dla zrozumienia zasad dotyczących sportu i rekreacji. Przedstawiono zarys rozwoju sprawności fizycznej na przestrzeni wieków, podkreślając między innymi polityczne i religijne korzenie w starożytności. Omawiając średniowieczne formy treningu sprawności fizycznej, zwrócono uwagę na rycerstwo, które było w tym zakresie pionierem, jak i na uboższe klasy społeczne, których przykładem są angielscy łucznicy, zachęcani przez swoich monarchów do ćwiczeń z łukiem. W XVIII i XIX wieku wzrosło społeczne i polityczne znaczenie ćwiczeń fizycznych, szczególnie w Skandynawii i na terytorium Rzeszy Niemieckiej, podobnie jak związek między sprawnością fizyczną a promocją zdrowia
Bibliografia
Barrow, R.H. (1962). Romans. Middlesex: A Pelican Books.
Brhringer, W. (2012). Kulturgeschichte des Sports. Vom antiken Olympia bis ins 21. Jahrhundert. München: C.H. Beck,.
Elias, N. (2000). The Civilizing Process. Oxford: Blackwell Publishing.
Elliade, M. (1988). Historia wierzeń i idei religijnych, t. 1, przekł. S. Tokarski. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Frankopan, P. (2023). The Earth Transformed: An Untold History. London – Oxford – New York – New Delhi – Sydney: Bloomsbury Publising.
Hannerz, U. (2010). Antropology’s World. London – New York: PlutoPress.
Jones, J.A.P. (1979). The Medieval World. Hampshire and London: Macmillian Education Limited.
Krasuski, J. (1985). Historia wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Krüger, M. (2005). Einführung in die Geschichte der Leibeserziehung und des Sports. T. 3: Leibesübungen im 20. Jahrhundert. Sport für alle. Schorndorf: Hofmann.
Lipoński, W. (2012). Historia sportu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Okoń, W. (1981). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Osterloff, W.K. (1976). Historia sportu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.
Łanowski, J. (1981). Święte igrzyska olimpijskie. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza „Prasa–Książka–Ruch”.
Ritzer, G. (2010). Enchanting a Disenchanting World. Los Angeles – London –
New Delhi – Singapore – Washington DC: Sage.
Seward, D. (1999). The Hundred Years War. London: Penguin Books.
Shapin, S. (2018). The Scientific Revolution. Chicago – London: The University of Chicago Press.
Suchodolski, B. (red.) (1964). Zarys pedagogiki, t. 1. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Taylor, D. (2016). Roman Empire at War. South Yorkshire: Pen&Sword Military.
Theis, R. (red.) (2015). Aufgaben und Lösungen zur Sporttheorie. Wiebelsheim: Limpert.
Vahl, T. (2017), Kompakt-Wissen Sport. München: STARK Verlag.
Veblen, T. (1953). The Theory of the Leisure Class, A Mentor Book Published by The New American Library.
Weatherford, J. (2004). Genghis Khan and the Making of the Modern World. New York: Broadway Books.
Witzel, M. (2012). A History of Management Thought. London – New York: Routledge.