Forest kindergartens - education response to children's needs
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2019.28.18Keywords:
physical activity deficit syndrome, nature deficit syndrome, forest kindergartenAbstract
Forest kindergartens in Poland are a relatively new, alternative concept of pre-school education functioning in the form of educational projects.
The aim of this article is to present the health and educational values of forest kindergartens in the context of life in the technology-grounded reality of the 21st century. In the text I pay special attention to two phenomena: physical activity deficit syndrome and nature deficit syndrome.
References
Bąk A., Leśny A., Palamer-Kabacińska E., Przygoda w edukacji i edukacja w przygodzie. Outdoor i adventure education w Polsce, (red.) Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2014.
Biblia Tysiąclecia, Pallotinum, Poznań 2003.
Bruner J.S., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, przekł. B. Mroziak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978.
Czapiewska E., Leśne przedszkole jako współczesny projekt edukacyjny, praca niepublikowana 2018.
Dewey J., Szkoła i dziecko, przekł. H. Błeszyńska, E. Wende i s-ka, Warszawa 1900
Gilewicz Z., Teoria wychowania fizycznego, Sport i Turystyka, Warszawa 1964.
Gray P., Wolne dzieci. Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą, MiND, Podkowa Leśna 2015.
Louv R., Ostatnie dziecko lasu, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa 2014.
Michl W., Pedagogika przeżyć, WAM, Kraków 2011.
Mrozowski M., Leśne przedszkola, „Magazyn Wytwórców” 2017, nr 5.
Palamer-Kabacińska E., Leśny A., Edukacja przygodą. Outdoor i Adventure Education w Polsce: teoria, przykłady, konteksty, (red.) Fundacja Pracownia Nauki i Przygody, Warszawa 2012.
Piaget J., Epistemologia genetyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Ryszka R., Koncepcja pedagogiczna przedszkola leśnego, na podstawie Stowarzyszenia Wurzeln und Flügel, e. V. – Leipzig 2012, http://www.wurzelnundfluegel.net/, przekł. i komentarz R. Ryszka, Zduńska Wola 2016.
Wygotski L.S., Myślenie i mowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
Akty prawne
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania – na podstawie art. 32 ust. 11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949).
Raport UNICEF Warunki i jakość życia w państwach rozwiniętych,
https://d1dmfej9n5lgmh.cloudfront.net/msport/article_attachments/attachments/55347/original/Sport_to_nawyk na_ca%C5%82e_%C5%BCycie-broszura.pdf?1394183838
Strony internetowe
Kukier J., Hałas udręką dzieci i nauczycieli. Niebezpiecznie wysoki poziom dźwięku w szkołach, https://parenting.pl/halas-udreka-dzieci-i-nauczycieli-niebezpiecznie-wysoki-poziom-dzwieku-w-szkolach.
Romaniak J., Leśne przedszkola – bez murów, z otwarciem na naturę, https://dziecisawazne.pl/lesne-przedszkola-bez-murow-z-otwarciem-na-nature/.
Syndrom braku natury, https://wpolityce.pl/blogi/jerzy-bukowski/549-syndrom-deficytu-natury.