Autoaggressive behaviours in educational care centres
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2019.28.11Keywords:
autoaggressive behaviours, educational care centre, bialski disctrictAbstract
A temporary separation from a biological parent which a child experiences is always, even though it might be for child’s sake, a stressful situation. Taking into account some other problems that might occur, it all might lead to aggressive and autoaggressive behaviours. The researches done for the purpose of this publication were conducted in three educational care centres located within bialski district. Twenty-five charges and ten educators participated in the researches. The studies enabled the three following: gathering information concerning autoaggressive behaviours, learning ways how educators cope with these behaviours, learning educators’ opinions on the factors that affect these behaviours. Furthermore, studies gave a chance to compare and contrast subjective feelings and impressions of both charges and educators. Additionally, within a case study, gathered information was complemented with the individual talks with selected educators in the educational care centres.
References
Arnold L., Babiker G., Autoagresja – mowa zranionego ciała, Gdańsk 2002: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cekiera Cz., Pierzchała K., Człowiek a patologie społeczne, Toruń 2008: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Gajewska G., Rodzinna opieka zastępcza z perspektywy województwa lubuskiego, Zielona Góra 2009: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
Góźdź J., Problem samouszkodzeń w percepcji nauczycieli, [w:] Wybrane problemy profilaktyki i resocjalizacji, red. S. . Bębas, Radom 2011: Wyższa Szkoła Handlowa.
Grajek M., Rej A., Kryska S., Zachowania autoagresywne u młodzieży dorastającej – psychospołeczne uwarunkowania problemu, [w:] Wychowanie, profilaktyka, terapia. Szanse i zagrożenia, red. M. Boczkowska, E. Tymoszuk, P. Zielińska, Kraków 2012: Wydawnictwo Impuls.
Gumowska, I., Pankowska-Lier, B., Wykluczenie społeczne dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – rodziny zastępcze w Niemczech jako forma działań inkluzyjnych, [w:] Obszary wykluczenia społecznego – sfera biologiczna i środowiskowa, red. D. Apanel, A. Jaworska, Toruń 2013: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Hołyst B., Suicydologia, Warszawa 2002: Wydawnictwo Lexis Nexis.
Jankowska M., Dorastanie - procesem przejścia z dzieciństwa ku dorosłości, [w:] W trosce o rodzinę. W poszukiwaniu prawdy, dobra i piękna, red. M. Ryś, M. Jankowska,Warszawa 2007: Wydawnictwo UKSW.
Jówko E., Samobójstwa i samookaleczenia dzieci i młodzieży, [w:] Agresja i przemoc we współczesnym społeczeństwie, red. M.J. Dyrda, A. Sędek, Siedlce 2006: Stowarzyszenie tutajteraz.
Kula-Lic J., Samobójstwo młodego człowieka –przemoc wobec siebie i odpowiedź na współczesne problemy, [w:] Agresja i przemoc. Współczesne konteksty i wyzwania, red. J. Barłóg, E. Tłuczek-Tadla, Jarosław 2013: Wydawnictwo PWSTE w Jarosławiu.
Lewandowska A., Śmigielski J., Gmitrowicz A., Rodzinne czynniki ryzyka a samouszkodzenia u młodzieży szkolnej, „Psychologia Kliniczna”, 2004, nr 4.
Nowak A., Wysocka E., Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie. Elementy patologii społecznej i kryminologii, Katowice 2001: Wydawnictwo Śląsk.
Popielarska A., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000: PZWL.
Suchańska A., W poszukiwaniu wyjaśnień samookaleczenia. Samookaleczenie a kompetencje opiekuńcze, ‘Forum Oświatowe” 2001, 2, 61-73.
Zajdel K., Zachowania o podłożu autoagresywnym u młodzieży szkolnej, [w:] Zachowania agresywne dzieci i młodzieży, red. D. Borecka-Biernat, Warszawa 2013: Wydawnictwo Difin.