Child in Jewish culture
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.16Keywords:
pedagogy, judaism, upbringing, culture, religionAbstract
In the following article I present the role of the child in Jewish culture. To this end, I discuss its importance in the context of parenting and faith. I present three institutions that are responsible for raising a child: family, school, and synagogue. Due to the patriarchal nature of the Judaic reli-gion, I discuss the religious rites that a child is subjected to after birth, with a distinction made according to the child’s gender.
References
Arcimowicz, B. (2008). Kobieta w religii – judaizm i karaimizm oraz ich wpływ na rolę kobiety w społeczności. Kultura i Społeczeństwo, 52(3), 109–121.
Bagrowicz, J. (2010). Wprowadzenie w problematykę nauczania i wychowania w czasach Jezusa Chrystusa. W: W.J. Bagrowicz, S. Jankowski (red.), Wy Mnie nazywacie „Nauczycielem” i „Panem” i dobrze mówicie (J 13, 13). Wychowa-nie w tradycji biblijnej późnożydowskiej i wczesnochrześcijańskiej (s. 13–50). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Balswick, J. (1971). Are American Jewish families closely knit? W: B. Schlesinger (red.), The Jewish Family (s. 15–24). Toronto: University of Toronto Press.
Banasiewicz-Ossowska, E. (2018). Dziecko i jego znaczenie w tradycyjnej kulturze żydowskiej w świetle polskich źródeł etnograficznych przełomu XIX i XX wieku. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, 2(28), 75–89.
Borzymińska, Z. (1994). Szkolnictwo żydowskie w Warszawie 1831–1870. War-szawa: Żydowski Instytut Historyczny.
Borzymińska, Z. (2004). Żydowska narzeczona, żydowska żona. Obyczajowość ujęta w ramach prawa. W: A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i małżeń-stwo. Społeczno-kulturowe aspekty seksualności (s. 119–141). Warszawa: DiG.
Cukras-Stelągowska, J. (2017). Cheder i mełamed we wspomnieniach młodzieży żydowskiej okresu międzywojennego. Paedagogia Christiana, 2(40), 187–209.
Cukras-Stelągowska, J. (2023). Tradycja i zmiana. Szkic o wychowaniu we współ-czesnej rodzinie ortodoksyjnej w Polsce. Colloquium Pedagogika Nauki o Po-lityce i Administracji. Kwartalnik, 3(51), 41–54; https://doi.org/10.34813/ 23coll2023.
Ebner, E. (1956). Elementary education in ancient Israel. New York: Bloch Pub-lishing Company.
Friedman, M. (1996). Tradycyjna rodzina w judaizmie. Collectanea Theologica, 66(2), 39–48.
Goffman, E. (1956). The presentation of self in everyday life. Doubleday.
Grupińska, A. (2000). Najtrudniej jest spotkać Lilit. Opowieści chasydek. Warszawa: Wielka Litera.
Grzesiak, H. (2002). Tradycyjna edukacja dzieci żydowskich (wprowadzenie do problemu). Biuletyn Historii Wychowania, 26, 69–80; https://doi.org/ 10.14746/bhw.2010.26.5.
Jacobs, L. (1968). Jewish law. New York: Behrman House.
Keller, S. (2021). Kobiece micwot – rola i pozycja kobiety w świetle religijnego prawa żydowskiego. Studia Judaica, 24(1, 47), 17–39.
Komorowska-Pudło, M. (2016). Rodzina i prokreacja w religiach monoteistycznych: Założenia doktrynalne a rzeczywistość empiryczna. Studia Oecumenica, 16, 421–439.
Kuć, W. (2001). Dziecko w judaizmie. W: A. Sołtysiak, M.S. Ziółkowski (red.), Antropologia religii. Wybór esejów. T. 2 (s. 55–71). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Lebet-Minakowska, A. (2021). Z dzieciństwa w dorosłość. Akcesoria związane z „cyklem życia” dziecka żydowskiego w świetle zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. W: J. Ławski, G. Dawidowicz (red.), Żydzi wschodniej Pol-ski (s. 195–212). Seria IX: Dziecko Żydowskie. Białystok: Prymat.
Lifschitz, D. (1998). Z mądrości chasydów. Kielce: Jedność.
Lilientalowa R. (1927). Dziecko żydowskie. Prace Komisji Etnograficznej Polskiej Akademii Umiejętności. Nr 3. Kraków: Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności.
Łapot, M. (2007). Żydowski ideał wychowania po pierwszej wojnie światowej. Pedagogika, 16, 213–221.
Łapot, M. (2024). Religia mojżeszowa w szkolnictwie publicznym we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej (1867–1918). Częstochowa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
Marczyk, K. (2006). „Społeczeństwo na deskach teatru” – Koncepcja Ervinga Goffmana a lingwistyka kognitywna. Annales Academiae Paedagogicae Cra-coviensis. 35, Studia Sociologica, 1, 43–57.
Pabis-Cisowska, K. (2019). Postęp kontra tradycja. Kwestia małżeństwa, dobro-czynności i szkolnictwa w żydowskim Krakowie na przełomie XIX i XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Rzadkowolska, M. (2005). Kobieta żydowska, kobieta czytająca. Napis, 11, 267–276.
Sakowicz, E. (2011). Wychowanie młodego pokolenia w religii biblijnego Izraela. Paedagogia Christiana, 27(1), 25–47.
Szymik, S. (2019). Wychowanie w tradycji biblijnej. Teologia i Moralność, 14(2, 26), 59–72.
Tora. (wyd. 2009). Pięcioksiąg Mojżesza (tłum I. Cylkow). Warszawa: Wydawnictwo Austeria.
Unterman, A. (2003). Encyklopedia tradycji i legend żydowskich. Warszawa: Książka i Wiedza.
Żurek, S.J. (2020). Pedagogika religii w tradycji judaistycznej. W: Z. Marek, A. Walulik (red.), Słowniki społeczne. Pedagogika religii (s. 167–186). Kra-ków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.