Cyberbullying and youth: How technology shapes peer relationships
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.15Keywords:
social media, cyberbullying, youth, internetAbstract
The article focuses on the impact of modern technologies on peer relationships among young people. On one hand, social media and communication platforms make it easier for young people to establish and maintain connections, fostering the creation of bonds and a sense of belonging. On the other hand, the anonymity and ease of online communication can contribute to the emer-gence of negative phenomena such as cyberbullying. The article will discuss the consequences of online bullying on the mental health and social relationships of young people, as well as effective methods to combat this issue. Parents, teachers, and educational programs play a crucial role in promoting the safe use of technology and fostering healthy relationships in the digital world
References
Baczyński, A., Drożdż, M. (2012). Dobro w mediach – z cienia do światła. Tarnów: Biblos.
Bednarek, J. (2008). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Borkowska, A. (2019). Cyberprzemoc – włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców. Warszawa: NASK.
Cichocki, Ł., Karbownik, M. (2020). Nowe technologie a zdrowie psychiczne – szanse i trudności. Psychiatria, 17(1), 41–48.
Holtkamp, J. (2011). Co ogłupia nasze dzieci? Kraków: Salwator.
Konstytucja RP z dnia 2.04.1997 r. Dz.U. nr 78, poz. 483.
Koziej, S. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania edukacji inkluzywnej. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 23(16), 11–20.
Pasternak, A., Urbańska-Bulas, M. (2013). Wirtualna relacja eurosieroty z euro-rodzicem. Komunikacja w rodzinie drogą mediów elektronicznych. W: M. Si-tarczyk (red.), Rodzina w mediach, media w rodzinie (s. 19–35). Warszawa: Difin.
Podgórski, M. (2006). Wirtualne społeczności i ich mieszkańcy. Próba etnografii. W: J. Kurczewski (red.), Wielka sieć: E-seje z socjologii Internetu (s. 75–210). Warszawa: Trio.
Podlewska, J. (2009). Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nieletnich. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 8(1), 47–56.
Przewłocka, J. (2015). Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Pyżalski, J. (2010). Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 20(2), 92–115.
Siwek-Szczepanik, A. (2013). Młode pokolenie – uzależnione od mass mediów? W: M. Sitarczyk (red.), Rodzina w mediach, media w rodzinie (s. 123–138). Warszawa: Difin.
Stachowiak-Krzyżan, M. (2019). Media społecznościowe jako źródło informacji o uczelniach wyższych wśród kandydatów na studia. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 4, 65–88.
Szmyd, B. (2015). Chrońmy młodość w sieci. Materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas warsztatów edukacyjnych dla kadry pedagogicznej. Stalowa Wola: Stowarzyszenie Ruchu Pomocy Psychologicznej Integracja.
Taboł, S. (2006). Komputer i Internet – nóż do chleba i zabijania. Edukacja i Dialog, 10, 58–60.
Tanaś, V., Welskop, W. (2019). Mass media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu.
Walendzik, G., Wilkosz, K. (2018). Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w cyberprzestrzeni. Ochrona Dzieci i Młodzieży, 1, 51–69.
Waśkowicz, W., Dudzińska, E., Waśkowicz, P. (2018/2019). Relacje interpersonalne młodzieży licealnej w sieci i realnym świecie. Edukacyjne Wyzwania w Teorii i Praktyce Pedagogicznej, 1, 129–162.
Wawrzonkiewicz-Słomska, A., Cholewa, E. (2017). Odziaływanie mediów na dzieci i młodzież. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 25–35.
Wojtasik, Ł. (2008). Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół. Warszawa: Safe The Children Federation.
Wrzesień, W. (2024). „Dzieci Frankensteina”? Socjalizacyjne modyfikacje procesu edukacji w dobie sztucznej inteligencji. Kraków: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.