Digital barrier-free accessibility as a requirement of modern social services
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.11Keywords:
social work, information and communication technologies, social workerAbstract
The article examines the issue of ensuring the accessibility of social services for all segments of the population, including persons with disabilities and other representatives of low-mobility groups. The author analyzes the organizational and content principles of creating a barrier-free environment in the social service system, emphasizes the importance of integrating information and communication technologies as a key tool for ensuring equal access to services. The article reveals the importance of digital barrier-free environment, which implies not only physical but also technological accessibility of resources and services, which is especially relevant in the current conditions of digitalization of society.
The focus is on an overview of Ukraine’s government programs aimed at creating an inclusive and barrier-free environment. In particular, the author analyzes initiatives that support the inte-gration of digital solutions into social services, which allows people with disabilities to use public and social services online, without the need for physical presence. The author emphasizes the role of such programs in expanding social support opportunities and promoting equal conditions for all citizens. The article contains recommendations for further improving approaches to digital in-clusion, which can serve as a basis for the development of an inclusive society in Ukraine.
References
Bondarenko, T.V. (2018). Wykorzystanie technologii informacyjnych i komu-nikacyjnych w celu zapewnienia dostępności i rozwoju edukacji włączającej. Technologie Informacyjne i Narzędzia Edukacyjne, 67(5), 31–43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2018_67_5_5
Międzynarodowa Karta Otwartych Danych. URL: https://dostup.pravda.com.ua/ request/47481/response/111982/attach/4/opendatacharter%20UKR.pdf
Plan działania na rzecz wdrożenia zasad Międzynarodowej Karty Otwartych Danych. URL: https://data.gov.ua/pages/plan-dii-z-pryiednannia-odc
Kravchenko, O. O., Mishchenko, M. S., Levchenkoet, N. V. (2022). Rehabilitacja społeczna i psychologiczna dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi za pomocą turystyki integracyjnej: monografia zbiorowa. Vizavi.
Shyshenko, I., Kravchenko, I. (2021).Teoretyczne aspekty cyfrowej transformacji kształcenia zawodowego przyszłych specjalistów. Biuletyn Naukowy Uniwersytetu w Użhorodzie. Seria: Pedagogika. Praca Socjalna, 2(49), 241–244. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.241-244
Umiejętność czytania i pisania bez barier. Action. Education. URL: https://osvita.diia.gov.ua/courses/barrier-free-literacy (dostęp: 25.01.2024).
W sprawie zatwierdzenia planu działania na lata 2023–2024 na rzecz realizacji krajowej strategii tworzenia przestrzeni bez barier w Ukrainie na okres do 2030 roku: Dekret Gabinetu Ministrów Ukrainy z dnia 25.04.2023 r., nr 372-p. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/372-2023-р#Text (dostęp: 28.01.2024).