The Use of Therapeutic Fairy Tales as a Method of Reducing Anxiety in Preschool Children

Authors

  • Agnieszka Jaworska

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2023.32.14%20

Keywords:

therapy, educational therapy, therapeutic fairy tales, anxiety, childhood fears, preschool age, relaxation

Abstract

Anxieties occur at every stage of a child's development, but in the preschool period they are most common. Children face many problems and weaknesses that they can't cope with on their own. Therapeutic fairy tales are a great method to help them overcome them in an effective way. Thanks to their therapeutic nature, they can also be used during pedagogical therapy classes. One of the forms used to work with children struggling with various fears is fairy tale therapy. Thanks to it, children gain knowledge about their fears, learn to name their own emotions and start talking about their own problems.

References

Barciś A., Bąkiewicz G. (2015). Bajkoterapia, czyli bajki-pomagajki dla małych i dużych, wyd. 2, Wydawnictwo ,,Nasza Księgarnia”, Warszawa.

Chamera-Nowak A., Ippoldt L. (2015). Bajka jak lekarstwo. Zastosowanie bajkoterapii w terapii pedagogicznej. Wydawnictwo Biblioteczka Poradnika Bibliotekarza, Warszawa.

Dagiel M. (2007). Bajka, Bajka terapeutyczna, [W:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1. red. T. Pilch. s. 307. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa.

Derezińska I. (2010). One są wśród nas. Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole

i przedszkolu. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Warszawa.

Fabrykiewicz A. (2017). Bajkoterapia w środowisku edukacyjnym dzieci w wieku przedszkolnym. Gminna Biblioteka Publiczna w Grucie. ,,Przegląd Terapeutyczny”. nr 11. s. 1-35.

Jakubczyk K. (2013), Bajkoterapia jako metoda pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. ,,Nauczyciel i Szkoła. nr 1/53. s. 249-258.

Janas M. (2018), Bajkoterapia jako skuteczna metoda wspomagająca rozwój dziecka. ,,Pedagogika Przedszkola i Wczesnoszkolna. nr 2/12. s. 413-425.

Kaja B. (2001). Zarys terapii dziecka, wyd. 5. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Bydgoszcz.

Kupisiewicz M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

Kuracki K. (2018). Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [w:] Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie, red. E. Śmiechowska-Petrovski, E. Kwiatkowska, Wydawnictwo Naukowe UKSW. Warszawa.

Molicka M. (2003). Bajki terapeutyczne- część 2. Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Molicka M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

Obuchowska I.(1997). Lęk, lęki szkolne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało. Wydawnictwo Fundacja Innowacja. Warszawa.

Shaw M. A. (1999). Dziecięce lęki, O wychowaniu dziecka w świecie, który napawa je lękiem. Wydawnictwo Moderski i S-ka. Poznań.

Soroka A. (2000). Sytuacje lękowe w życiu dzieci sześcioletnich. ,,Nauczyciel i Szkoła”.

nr 8. s. 88-94.

Staniek M. (2020). Pokonaj problemy i lęki. Terapia poznawczo-behawioralna w praktyce. Wydawnictwo Samo Sedno. Warszawa.

Zdanowicz- Kucharczyk K. (2016). Moc jest w nas. Bajki terapeutyczne dla dzieci i ich rodziców. Wydawnictwo Impuls. Kraków.

Zieliński P. (2011). Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Częstochowa.

Published

2024-04-11

Issue

Section

Scientific Works of Young Pedagogues