VALUES PREFERRED BY YOUNG PEOPLE WATCHING THE AMERICAN SERIES "FRIENDS"
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2023.32.11%20Keywords:
value hierarchies, acquiring a foreign language, youthAbstract
This article is a reflection on the values that are noticed by young people watching the series "Friends". This series was widely broadcast in the years 1994-2004. University students has been asked to watch it in any language and answer questions about its content. The respondents' statements attempted to identify the values they prefer and assess whether they are important for their further life choices. Additionally, research investigated whether students notice that watching films in a foreign language improve their language abilities and help learn new foreign grammar structure.
References
Burszta, W.J. (2015). „Bycie w ruchu” jako strategia reinwencji. W: W.J. Burszta i A. Kisielewski (red.). Kultura pragnień i horyzonty neoliberalizmu. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Cioran, E. (1997). Historia i utopia. [Eseje]. Przeł. i wstępem opatrzył M. Bieńczyk. Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Csizér, K. (2017). Motivation in the L2 Classroom: W: S. Loewen i M. Sato (red.). The Routledge Handbook of Instructed Second Language Acquisition Nowy Jork: Routledge, 418–432.
Decke-Cornill, H., Küster, L.(2010). Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr Verlag.
Dörnyei, Z. (2009). The L2 Motivational Self System. W: Z. Dörnyei i E. Ushioda (red.). Motivation, Language Identity and the L2 Self, Bristol: Multilingual Matters, 9–42.
Filiciak, M., Giza, B. (red.) (2011). Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Warszawa: Post-soap.
Fredrickson, B.L. (2001). The Role of Positive Emotions in Positive Psychology: The Broaden-and-Build Theory of Positive Emotions. American Psychologist, nr 56, 218–226.
Gurycka, A. (1986). Systemy wartości młodzieży licealnej a oddziaływanie szkoły’. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Janicka, M. (2008). Wpływ środowiska społecznego i szkolnego na motywację do uczenia się języka niemieckiego (na przykładzie szkół gimnazjalnych z województwa lubelskiego). W: A. Michońska‑Stadnik, Z. Wąsik (red.). Nowe spojrzenie na motywacje w dydaktyce języków obcych, t. 1. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu.
Jäger, I. (2004). Kritische Diskursanalyse. Eine Einführung. Münster: UNRAST-Verlag.
Jaraczewska, K. (2005). Pasja nie tylko emerytów. Fakt TV — dodatek telewizyjny, 27.01-2.02.2005, 10-11.
Kisielewska, A.(2009). Polskie tele-sagi. Mitologie rodzinności, Kraków: Rabid.
Kortas, W. (2019). Od Facebooka do post-przyjaźni. Współczesne przeobrażenia bliskich relacji. Studia Medioznawcze t. 20, nr 4 (79).
Krashen, S. (1985). The Input Hypothesis: Issues and Implication. New York: Longman.
Krzystanek, K. (2007). Postawy rodzicielskie a reakcja chłopców na „agresywne” gry komputerowe. W: I. Pufal-Struzik (red.). Agresja dzieci i młodzieży. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Krzyżak-Szymańska, E. (2011). Zachowania młodzieży w Sieci i ich wpływ na społeczne funkcjonowanie w klasie, referat wygłoszony podczas V Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie”. Dostęp online 22.09.2023: https://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf_V_konferencja/ewa_krzyzak-szymanska_21.09.2011.pdf
Melosik, Z. (2000). Kultura instant — paradoksy pop-tożsamości. W: M. Cylkowska-Nowak, Edukacja- społeczne konstruowanie idei i rzeczywistości. Poznań—Koziegłowy: Wolumin, 372-385
Melosik, Z.(2011). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Pedagogika, t. 2. Warszawa: PWN.
Molesztak, A. (2007). Wartości preferowane przez studentów pedagogiki. W: W.J. Maliszewski (red.). Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenia i sytuacje, t. 1. Humanistyczne (i inne) konteksty komunikowania „się” i „Ja” w obszarze wartość wewnątrz edukacji. Toruń: Adam Marszałek.
Muszyński, H. (1983). Rozwój moralny. Warszawa: WSiP.
Mystkowska-Wiertelak, A. (2016). Investigating advanced learners’ use of affective strategies for dealing with test anxiety. Neofilolog, 46(1), 45-58.
Łaciak, B. (2013). Kwestie społeczne w polskich serialach obyczajowych – prezentacje i odbiór. Analiza socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pfeiffer, W. (2001). Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań: Wagros.
Przetacznik-Gierowska, M.(1985).Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa: WSiP.
Quaglio, P. (2009). Television Dialogue. The Sitcom „Friends” vs. Natural Conversation, Amsterdam: John Benjamins Publishing.
Sass, A.(2007). Filme im Unterricht – Sehen(d) lernen. Fremdsprache Deutsch”, nr 36, 5-14.
Seligman, M.E.P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being. New York: Atria.
Skrzypczak, J.(1999). Popularna encyklopedia mass mediów. Kurpisz: Poznań.
Szymankiewicz, K. (2008). Motywowanie do nauki języka obcego poprzez otwarcie na wielojęzyczność i wielokulturowość: W: A. Michońska‑Stadnik, Z. Wąsik (red.). Nowe spojrzenie na motywację w dydaktyce języków obcych, t. 2. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu.
Szymański, M.J.(1998). Młodzież wobec wartości. Próba diagnozy. Warszawa IBE.
Uszyński, J.(2001). Polskie seriale telewizyjne. Studium antenowe, Warszawa Wydawnictwo TVP SA.
Wojciszke, B., Baryła, W. (2001). Podglądanie zamiast przed i po. „Charaktery”, 5, 12-18.
Zazzo, B. (1972). Oblicza młodości. Psychologia różnicowa wieku dorastania. Warszawa. PWN.