Preschool education teacher (in the light of the opinions of men studying Education and Early School Pedagogy)

Authors

  • Urszula Ordon Jan Długosz University in Częstochowa

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2023.32.04%20%20

Keywords:

preschool, men as preschool educators

Abstract

The issue of men's work as pre-service education teachers is an important link in research on pre-service education and public perceptions of male teachers in international studies - but in Poland it is rarely the focus of researchers' attention. This article supplements the modest state of research to date with information gleaned from interviewing male preschool and early childhood education teacher trainees

References

Bednarska, M. (2009). Feminizacja zawodu. Cz. 1-2. Edukacja i Dialog, nr 2, 8-13; nr 3, 72-75.

Biarincová, P. (2023). Vybrané state z výtvarnej edukácie” Ružomberok: VERBUM - vydavateľstvo KU.

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczycieli: funkcjonowanie w roli zawodowej. Kraków: "Impuls".

Czaja-Chudyba, I., Drwal, B., Włoch, M. (2017). Mężczyzna jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5, 2/2(10/2), 19–33.

Drygasiewicz, K. (2013). Mężczyzna w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu, nr 6, 61-62.

European Comission Network on Childcare (1996). Quality targets in services for young childern, dostęp: 12.05.2021, https://childcarecanada.org/sites/default/files/Qualitypaperthree.pdf

Harty, R. (2007). The men as role models argument: A case for researching children’s views. NZ Research in Early Childhood Education Journal, 10, 183–190.

Koperna, P. (2014). Szkoła potrzebuje mężczyzn. Psychologia w Szkole, nr 3, 87-92.

Koperna, P. (2015). O tym, co odstrasza panów od szkół. Psychologia w Szkole, nr 1, 86-92.

Koperna, P. (2019). Male kindergarten teachers: the perception of parents in the context of social trust. Przegląd Pedagogiczny, nr 2, 337-348, DOI: 10.34767/PP.2019.02.26

Koperna, P. (2022). Mężczyzna nauczyciel edukacji przedszkolnej – w pedagogice kategoria nieobecna w dyskursie akademickim w Polsce. W: K. Jagielska (red.). Ważne obszary badawcze w pedagogice. Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, 89-113.

Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim (2006). red. R. Fudali, M. Kowalski; Kraków: "Impuls".

Kowolik, P. (2009). Kim jest? Co wie i potrafi? - współczesny nauczyciel (mężczyzna) w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej : (zarys teoretyczny tematu). Nauczyciel i Szkoła, nr 1/2, 41-49.

Krasnodębska, A. (2006). Znaczenie roli kobiety w edukacji przedszkolnej. W: Smak, E. (red.). Nauczyciel edukacji przedszkolnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kuzitowicz, W. (2013). Gdzie ci mężczyźni? Głos Pedagogiczny, nr 47, 62-63.

Kuzitowicz, W. (2011). Dlaczego tylko przedszkolanki i „nasze panie”? O stereotypach płciowych w zawodzie nauczyciela edukacji zintegrowanej, http://www.praktyki-pedagogiczne.pl/images/dlaczego_tylko_przedszkolanki.pdf.

Lewińska, K. (2014). Wychowawca przedszkolny. Wyjątek od reguły. Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora (wrzesień). 46-47.

Majewska, E., Rutkowska, E. (2007). Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej.

OECD, Starting Strong IL Early Childhood Education and Care Policy (2006), Paris:OECD. European Comission (2011). Early Childhood Education and Care: Providing all our children with the best start for the world of tomorrow, dostęp: 15.05.2021, http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0066:FIN:EN:PDF 2011)

Olsen, B., Smeplass, E. (2018). Gender and distribution of educational values among the staff in kindergartens. Early Child Development and Care, t. 188, nr 8, 1202-1218, doi: 10.1080/03004430.2016.1261125.

Ordon, U. (2021). Mężczyzna w edukacji przedszkolnej – prolegomena do badań w Polsce Language, Culture, Politics. International Journal, nr 1, 243-257.

P jak pan (rozmowa z Marcinem Dębińskim i Mateuszem Wendtem- wychowawcami przedszkolnymi) (2014). Przedszkole. Miesięcznik Dyrektora (wrzesień), 48-49.

Rohrmann, T. (2020). Men as promoters of change in ECEC? An international overwiev, Early Years, t. 40, nr 1, 5-19.

Rusaczyk, M (2009). Nauczyciele-mężczyźni w edukacji i wychowaniu początkowym Edukacja, nr 3, 119-127.

Poraj, G. (2010). Płeć nauczycieli. Psychologia w Szkole, nr 1, 107-113.

Talar, R. (2010). Gdy „Proszę Pani” brzmi dziwnie, Biuletyn AGH, nr 34, 37-38.

Tsirigotis, K., Lewik-Tsirigotis, E. (2004). Zagadnienie płciowego różnicowania funkcjonowania osobowościowego kandydatów na nauczycieli. Nauczyciel i Szkoła, nr 1/2, 175-193.

Published

2024-04-11

Issue

Section

Studies and Dissertations