Cultural management as an element of strategy of development of school social capital

Authors

  • Joanna Juszczyk-Rygałło Jan Długosz University

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2023.32.02

Keywords:

education, school, culture, management, social policy

Abstract

Besides various proposals of solving current problem with education crisis, some new eco-
nomic and social concepts appear, which are related to the notion of social capital. This article
attempts to analyse conditions of social capital formation in the school as well as some factors
that support its development. Particular attention is given to cultural management, which is per-
ceived as a determinant of effective development of informal values and ethical standards com-
mon for the school community. In the conclusion it is pointed out that the supreme value of such
strategic management of social capital is building relationships based on trust and partnership.
This creates innovative organizational culture of school community. Its characteristic features are:
a future orientation, elasticity and ability to act proactively. Thus, social capital becomes a bearer
of cultural values that cause positive changes in the dominating cultural system of contemporary
education.
The article presents the following implications for practice or educational policy:
— Educational policy makers can familiarise themselves with the main dimensions of the social
organisation of the school, which in management theory are the basis for the growth of the
social capital of the school.
— Administrators can take action to develop an innovative organisational culture for the school
community, adapted to current and future changes in the school environment as an organisation.
— Educators can improve the individual educational environment of each pupil through cyber-
learning space, which is now becoming an increasingly attractive alternative to existing meth-
ods of shaping the social capital of the school.
— The participants of the educational process should together take part in the development of
innovative structures of the educational community’s relational bonds through cultural man-
agement which formats the organisational culture of the school’s social capital as a system of
meanings understood by the pupils and collectively accepted by them.

References

Bell, P.A., Greene, Th.C., Fisher, J.D., & Baum, A.S. (2004). Psychologia środowiskowa. Transl. A. Jurkiewicz & others. Gdańsk: GWP. Primary publication:

Bell, P.A., Greene, Th.C., Fisher, J.D., & Baum, A.S. (1996). Environmental Psychology. Orlando: Harcourt.

Bourdieu, P. (1983). The Forms of Capital. In: J.G. Richardson (ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241–258). New York: Greenwood Press.

Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci. Transl. M. Marody & others. Warszawa: PWN. Primary publication: Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. Oxford: Wiley-Blackwell.

Erickson, B.H. (1996). Culture, class and connections. American Journal of Sociology, 102(1), 217–250.

Fukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Transl. A. Śliwa, L. Śliwa. Warszawa: PWN. Primary publication: Fukuyama, F. 1995). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity. New York: Free Press.

Granovetter, M. (1973). The Strength of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360–1380.

Griffin, R.W. (2017). Podstawy zarządzania organizacjami. Transl. M. Rusiński. Warszawa: PWN. Primary publication: Griffin, R.W. (1996). Management. Boston: Houghton Mifflin.

Jarecka, U. (2004). Wirtualne więzi w globalizującym się świecie. In: M. Jacyno, A. Jawłowska, & M. Kempny (eds), Kultura w czasach globalizacji (pp. 256–276). Warszawa: IFiS PAN.

Jaskowska, B., & Dudczak, A. (2007). Library 2.0 – rewolucja i przełom, czy kolejny etap rozwoju współczesnego bibliotekarstwa? Przegląd Biblioteczny, 3, 354–365.

Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Transl. M. Bernatowicz, & M. Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Primary publication: Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: University Press.

Juszczyk-Rygałło, J. (2015a). Kształtowanie osobistego środowiska edukacyjnego w cyberprzestrzeni. In: D. Morańska (ed.), Edukacja w cyberprzestrzeni – nowe wyzwania i problemy badawcze (pp. 181–190). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu.

Juszczyk-Rygałło, J. (2015b). Edukacja społecznościowa. In: E. Sałata, M. Mazur, & J. Bojanowicz (Eds), Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowaniu lepszej przyszłości (pp. 61–69). Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe.

Juszczyk-Rygałło, J. (2017). Kształtowanie kapitału społecznego szkoły w warunkach wielokulturowości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(2(78)), 53–66.

Krawczyk-Sokołowska, I. (2011). Wybrane aspekty wartości przedsiębiorstwa.

Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy Szkoły

Głównej Handlowej w Warszawie, 107, 165–178.

Lin, N. (2002). Social Capital: A Theory of Social Structure and Action. Cambridge:

University Press.

Lizardo, O. (2006). How cultural tastes shape personal networks. American So-

ciological Review, 71, 778–807.

Łobocki, J. (2013). Kapitał społeczny jako kategoria ekonomiczna. Studia Ekonomiczne, 129, 80–88.

Matysiak, A. (2008). Kapitał jako proces. Zeszyty Naukowe, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, 6, 85–101.

Mirski, A. (2012). Zarządzanie kulturowe. Zarządzanie w Kulturze, 13(1), 9–30.

Pachociński, R. (2006). Oświata i praca w erze globalizacji. Warszawa: Instytut

Badań Edukacyjnych.

Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kra-

ków: Znak Horyzont.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat.

Transl. P. Cyprański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Primary publication: Tapscott, D. (2009). Grown up digital: How the next

generation is changing your world. New York: McGraw-Hill.

Wielecki, K. (1996). Młodzież i edukacja po wielkiej zmianie. In: K. Przyszczypkowski, & A. Zandecki (eds.), Edukacja i młodzież wobec społeczeństwa obywatelskiego (pp. 119–133). Poznań – Toruń: UAM Editor Press.

Wroczyński, R. (1985). Pedagogika społeczna. Warszawa: PWN.

Zarycki, T. (2008). Dwa wymiary kapitału społecznego w kontekście polskim. Pomorski Przegląd Gospodarczy, 2(37), 49–52.

Downloads

Published

2024-04-11

Issue

Section

Studies and Dissertations