Parental attitudes towards children in the first educational stage

Authors

  • Ilona Żeber-Dzikowska Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2021.30.04

Keywords:

parental attitudes, development,, stage, child

Abstract

The subject of the study is parental attitudes towards a child in the first educational stage. The study demonstrated parental attitudes and their significance in child’s development and upbringing.

The aim of the study and the author’s matter of concern was the most common parental attitudes towards children in the first educational stage. Parents’ views on attitudes, proper child-raising and pedagogical difficulties have been discussed. And also how parents broaden their knowledge of child upbringing.

The interpretation of the research findings led to conclusions that, according to parents, the most common attitudes are: demanding, cooperative and overprotective ones. Living in a multi-child family and family breakup affect attitudes toward children

References

Borna-Ilińska I., Żeber-Dzikowska I., Postawy rodzicielskie wobec dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym, MUP, Płock 2019.

Dakowicz A., Potrzeby indywidualne małżonków zadowolonych i niezadowolonych ze swojego związku. Edukacja. Studia, badania, innowacje, Toruń 2011.

Erikson E. H., Tożsamość a cykl życia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004.

Kopeć E., Sposoby pozyskiwania wiedzy o wychowaniu przez rodziców: (na podstawie przeprowadzonych badań), "Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN" 2014, nr 5/1 (8).

Makaruk K., Postawy Polaków wobec kar fizycznych a ich stosowanie w praktyce rodzicielskiej, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka” 2013, nr 4.

Miler K., Problemy wychowawcze we współczesnej rodzinie polskiej, „Pedagogika Rodziny” 2011, nr 1/2.

Nowotnik, A. Środowisko rozwoju dzieci w wieku szkolnym: potrzeby dziecka a jakość rodzinnej i pozarodzinnej oferty edukacyjnej. [w:] Sześciolatki w szkole: rozwój i wspomaganie rozwoju, red. A. I. Brzezińska, Matejczuk, J., Jankowski, P. i Rękosiewicz, M., Wydawnictwo Fundacji Humaniora Poznań 2014.

Pecyna M. B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo akademickie Żak Warszawa 1999.

Rusiak D., Postawy rodzicielskie rodziców a kształtowanie się tożsamości osób w okresie wczesnej dorosłości, Młoda Psychologia, t. 2, Warszawa 2014.

Ruszkowska M., Trudności wychowawcze edukacyjne dzieci z rodzin wieloproblemowych, „Rozprawy Społeczne” 2016, tom X, nr 2.

Skibska J., Postawy rodzicielskie jako determinant prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym – komunikat z badań, [w:] Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny, red. K. Szczepańska-Woszcyna, M. Hronec, Wydawnictwo Naukowe WSB, Dąbrowa Górnicza 2014.

Skibska J., Wspomaganie rozwoju małego dziecka we współczesnej przestrzeni edukacyjnej – konteksty wyzwań – komunikat z badań, [w:] Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, red. G. Gunia, D. Baraniewicz, red., t. 3.1., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

Wójtowicz-Dacka M., Wiedza o potrzebach psychicznych małych dzieci w opinii dwóch pokoleń rodziców, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1.

Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna, Warszawa 2009.

Webography

Imrichova J., Postawy rodzicielskie w ujęciu psychologicznym, http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=540 dostęp z dnia 04.11.2018.

Rodzice spędzają z dziećmi coraz więcej czasu, Journal of Marriage and Family. Dostęp:http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C411403%2Crodzice-spedzaja-z-dziecmi-coraz-wiecej-czasu.html; dostęp z dnia 27.06.2021

Downloads

Published

2022-05-14

Issue

Section

Artykuły