The Use of the Formative Assessment Model in the Education of Younger School-age Students
DOI:
https://doi.org/10.16926/Keywords:
formative assessment, assessment models, parents, teachers, early primary educationAbstract
This article presents selected results from the author’s own research on the use of the forma-
tive assessment model in the education of students at an earlier school age. The research methods
used made it possible to achieve the theoretical and cognitive objective, which was to show the
extent to which the formative assessment model is used in the education of students at an earlier
school age. A diagnostic survey was carried out with 68 parents. Open-ended in-depth interviews
were conducted with 20 early childhood education teachers. Qualitative content analysis was con-
ducted on 20 examples of formative assessments. The results of the research carried out indicate
first and foremost that the knowledge of the vast majority of the teachers surveyed needs to be
supplemented. They also allow us to conclude that there is a lack of initiatives to involve parents
in formative assessment and to appreciate its undoubtedly important significance.
References
Bauman, T. (1998). O możliwości zastosowania metod jakościowych w bada-
niach pedagogicznych. W: T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych (s. 54–75).
Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bloom, B.S., Madaus, G.F., Hastings, J.T. (1971). Handbook on Formative and
Summative Evaluation of Student Learning. New York: Wyd. McGraw-Hill.
Centrum Edukacji Obywatelskiej. (2025). https://pomagajsieuczyc.ceo.org.pl/
tematy/ocenianie-ksztaltujace/strategie/ [dostęp: 30.01.2025].
Dębska, D., Kaczor, A., Poryszewska B. (2015). Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Śladowie jest OK! Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 1, 65–68.
Duraj, D. (2017). Ocenianie kształtujące dobrą alternatywą dla tradycyjnego modelu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie – kierunki i perspektywy zmian (s. 65–78). Cieszyn – Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
William, D., Thompson, M. (2008). Integrating Assessment with Learning: What Will It Take to Make It Work? W: C.A. Dwyer (Ed.), The Future of Assessment (s. 53–82). New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Forgiel, I. (2021). Czym nakarmić umysł ucznia, czyli słów kilka o efektywnej informacji zwrotnej na miarę nauczania zdalnego. Języki Obce w Szkole, 3, 19–23.
Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge.
Kopaczyńska, I. (2017). Refleksyjny proces uczenia się i motywacja jako elementy
oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska, M. Nyczaj-Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Rekonstrukcja kluczowych problemów (s. 129–144). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kubiczek, B. (2018). Sztuka oceniania. Motywowanie uczniów do rozwoju. Opole: Wydawnictwo Nowik.
Marek, E. (2015). Koncepcje oceniania osiągnięć uczniów w świetle analizy wybranych programów edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 38(4), 33–55. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1038.02.
Nadolnik, I. (2015). Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej. Próba odpowiedzi na oczekiwania rzeczywistości XXI wieku. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 36(2), 43–55. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1036.03.
Niemierko, B. (1991). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: WSiP.
Nowak, M. (2015). Rola dyrektora we wdrażaniu oceniania kształtującego
w szkole. Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny, 1, 30–38.
Pintal, D. (2022). Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji
w klasie zróżnicowanej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. W: R. Tyler, R. Gagne,
M. Scriven (red.), AERA monograph series on curriculum evaluation (s. 39–
83). Chicago: Rand McNally & Company.
Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edu-
kacji Obywatelskiej.
Strzemieczny, J. (2015). Wprowadzenie. W: D. Sterna (red.), Uczę w klasach
młodszych. Przykłady oceniania rozwojowego w Szkołach Uczących Się (s. 4–
5). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Szkoła Ucząca Się. https://sus.ceo.org.pl/o-programie/jak-dzialamy/ [dostęp:
12.06.2023].
Tłuściak-Deliowska, A., Czyżewska, M. (2018). Od funkcji oceniania do kultury
samoregulowanego uczenia się, czyli rozprawa o ocenianiu kształtującym.
Przegląd Pedagogiczny, 1, 69–81. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.07.
Tłuściak-Deliowska, A., Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego
ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym
i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Zagdańska, A., Nawrocka, E. (2015). Pisemna informacja zwrotna. W: D. Sterna
(red.), Oceniam, ucząc. Poradnik dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej (s.
27–47). Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.