The Alpha Generation as a Challenge for Contemporary Early Childhood Education: A Theoretical Outline

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Keywords:

child, education, high technologies, cyberspace.

Abstract

Contemporary times are marked by the rapid advancement of digital technologies, which sig-
nificantly influence various aspects of everyday life. This progress has led to changes in family
structures, reshaping the ways intergenerational relationships are formed. Multimedia has be-
come a fundamental tool for work, entertainment, communication, as well as the upbringing and
education of children.
Children born after 2010, referred to as the Alpha generation, are growing up in a fully digital-
ized environment. They are unfamiliar with a world devoid of multimedia, and from birth, they
exist surrounded by technology and have access to an unlimited amount of information. This ex-
posure contributes to the development of specific characteristics unique to this new generation.
The article presents a review of literature, research results and texts published in Polish and
English educational publications and portals regarding the development of the Alpha generation.
The author’s aim was to draw attention to the changes that should appear in the early education of children, relating directly to the capabilities and needs of the digital student.
This article seeks to outline the defining traits of the Alpha generation and identify keychallenges for contemporary early childhood education. It explores pathways and opportunities for educational transformation in modern schools, driven by the developmental needs of this generation. The study underscores the imperative to adapt contemporary education systems to create a nurturing and supportive environment for the Alpha generation’s growth and learning.

References

Brygoła, P. (2024). Kompetencje miękkie i twarde – co musisz o nich wiedzieć? https://www.umcs.pl/pl/kariera,13188,kompetencje-miekkie-i-twarde-comusisz-o-nich-wiedziec [dostęp: 28.12.2024].

Cieszynska-Rożek, J. (2014). Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym. https://pm20.olsztyn.eu/wp-content/uploads/sites/10/2021/03/Wplyw-technologii-na-rozwojmowy.pdf [dostęp: 28.12.2024].

Dacka, M. (2025). Funkcjonowanie pokolenia Alpha – wyzwania i zagrożenia. Rola edukacji medialnej w kształtowaniu nowej generacji. http://cejsh.icm. edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_17951_j_2023_36_2_109-123 [dostęp: 8.01.2025].

Dudel, B. (2013). Istota i rodzaje kompetencji kluczowych (s. 14–16). W: Uszyńska-Jarmoc J., Dudel B., Głoskowska-Sołdatow M. (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Impuls.

Gruchoła, M. (2016). Pokolenie Alpha – nowy wymiar tożsamości? Rozprawy Społeczne, 10,(3), 5–13. (https://rozprawyspoleczne.edu.pl/POKOLENIE-ALPHA-NOWY-WYMIAR-TOZSAMOSCI-,111042,0,1.html [dostęp:10.01.2025].

Kociankowski, M. (2024). Jak pracować z uczniami z pokolenia Alfa? https://cms.nowaera.pl ebook [dostęp: 8.01.2025].

Karbowniczek, J. (2024). Podstawy edukacji zintegrowanej w klasach 1–3. Lublin: Innowatio Press, wydawnictwo Naukowe WSEI.

Kozimor-Cyganik, A. (2024). Pokolenie alfa w szkole. Jak z nimi pracować? https://edurada.pl/76677-2/ [dostęp: 10.01.2025].

McCrindle, M., Wolfinger, E. (2009). The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. London: McCrindle. https://www.researchgate.net/profile/Mark-Mccrindle/publication/328347222_The_ABC_of_XYZ_Understanding[dostęp: 9.01.2025].

Nowicka, M. (2020). Młodzi z pokolenia Z i Alpha jako zadanie dla pedagogów.

Czyli o konieczności „łapania fali”. Kwartalnik Naukowy FIDES ET RATIO”

4(44), 164–176.

Okoń, W. (2007). Nowe spojrzenie na program edukacji. Chowanna, 2, 11–15.

Ostrowska, B. (2024). Gen Z i Alfa – czyli z kim pracujemy w szkołach? https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/6280-gen-z-i-alfa-czyliz-kim-pracujemy-w-szkolach [dostęp: 9.01.2025].

Perano, U. (2019). Meet Generation Alpha, the 9-year-olds shaping our future. AXIOS. https://www.axios.com/2019/08/08/generation-alpha-millennialchildren [dostęp: 10.01.2025].

Siembida, M. (2018). Wysokie technologie jako nośnik wartości w wychowaniu

małego dziecka. Studia z Teorii Wychowania, 9(3), 201–216.

Swargiary, K. (2024). The Impact of Digital Learning Environments on Cognitive,

Social, and Emotional Development in Generation Alpha Children: A Comparative

Analysis. https://www.researchgate.net/publication/382510647_Digital_

Learning_Environments_on_Cognitive_ [dostęp: 12.02.2025].

Szadkowska, I. (2024). Wychowujemy pokolenie borsuków. https://www.mjakmama24.pl/starszak/wychowanie/wychowujemy-pokolenie-borsukow-ro[dostęp: 12.01.2025].

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczna. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Downloads

Published

17.12.2025

Issue

Section

Studies and Dissertations