Supporting young people in the context of problems emerging in the current reality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Keywords:

youth, challenges of adolescence, support for young people

Abstract

The current reality generates many challenges that often affect the functioning of young people. The period of adolescence is full of difficulties determined by the process of maturation, personality development, making choices regarding further education and establishing interpersonal relationships. It is therefore particularly important to shape support options that will meet the needs of today’s young people. The aim of the article is to consider the possibilities of helping young people in the perspective of current problems. Contemporary youth were characterized, as well as the challenges that constitute a part of their everyday functioning. This was the basis for
analyzing the types of support offered to young people and developing conclusions that could be implemented in the future.

References

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Anand, J.S., Wiergowski, M. (red.). (2023). Alkohol i człowiek – toksyczny związek. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Baran, J., Rytel, M. (2022). Młodzi gniewni. Jak mądrze wspierać młodzież?. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Bobik, B. (2023). Formy aktywności preferowane przez młodzież w środowisku zagrożonym niedostosowaniem społecznym. W: M. Gajewski (red.), Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży (s. 271–290). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Bochniarz, A. (2019). Wsparcie społeczne a samoocena młodzieży z rodzin niepełnych. Wychowanie w Rodzinie, 1, 59–76.

Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47(3), 93–109.

CBOS. (2016). Młodzież 2016. Raport z badania sfinansowanego przez Krajowe

Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/57_konferencja/Mlodziez_2016_prezentacja_Fundacji_CBOS.pdf [dostęp 30.11.2024].

Durał, I. (2024). Crowdfunding. W: Encyklopedia zarządzania. https://mfiles.pl/

pl/index.php/Crowdfunding [dostęp: 28.11.24].

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzesiak, M. (2017). Psychologia hejtu, czyli jak radzić sobie z krytyką w życiu osobistym i zawodowym. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.

Jablow, M.M. (2001). Anoreksja, bulimia, otyłość – przewodnik dla rodziców. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Kłoskowska, A. (2022). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Liberska, H. (2006). Tożsamość a orientacja przyszłościowa w adolescencji. Psychologia Rozwojowa, 11(4), 21–43.

Mastalski, J. (2023). Przestrzenie (nie)aktywności współczesnej młodzieży szkolnej. W: M. Gajewski (red.), Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży (s. 21–44). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Nóżka, M. (2011). Formy wsparcia młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym w kontekście poziomu jej samooceny i motywacji do pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 38, 33–49.

Pawliczuk, W. (2006). The definitions of the term „youth”. A review of conceptions, Postępy Nauk Medycznych, 6, 311–315.

Prymon-Ryś, E. (2018). Dystrybucja wartości w fundraisingu, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 354, 27–37.

Pyżalski, J. (red.). (2019). Pozytywny internet i jego młodzi twórcy dobre i złe wiadomości z badań jakościowych. Warszawa: NASK. https://cyberprofilaktyka.

pl/badania/RAPORT_a4_29_5_19_inter.pdf [dostęp: 28.11.24].

Róg, A. (2013). Lepiej zapobiegać, niż leczyć… czyli o roli pedagoga szkolnego w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. W: J. Szczurkowska, A. Mazur (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole (s. 77–95). Kielce: Wydawnictwo ZNP.

Sikora, R. (2012). Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem a depresyjność młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 17(2), 41–54.

Tabak, I. (2014). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS, 2(38), 113–138.

Wawrzonek, A. (2021). Potrzeba wsparcia poradniczego dla młodzieży z grup szczególnego ryzyka. Horyzonty Wychowania, 20(55), 85–94. http://dx.doi.org/10.35765/hw.2069.

Wenta, K. (2015). Cyberedukacja w procesie zmian cywilizacyjno-kulturowych. W: D. Morańska (red.), Edukacja w cyberprzestrzeni. Nowe wyzwania i problemy badawcze (s. 15–26). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Wojtasik, Ł., (2024). Wypowiedź podczas 18. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie”. NASK, Fundacjia Dzieci Niczyje, Warszawa, 24–27 września 2024.

Wojtkowiak, M. (2021). Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie)oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Zając, J. (2013) Własne dobro czy prawdziwa pomoc? Przykłady nowych form

zachowań pomocnych za pośrednictwem Internetu. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Współczesna psychologia mediów (s. 215–2170). Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Downloads

Published

17.12.2025

Issue

Section

Studies and Dissertations