Pedagogika ciszy i uważności w edukacji najmłodszych jako przestrzeń dla rozwoju aksjologii dziecka – ujęcie teoretyczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Słowa kluczowe:

pedagogika ciszy, uważność, dziecko, wartości

Abstrakt

Współczesna edukacja wczesnodziecięca staje przed wyzwaniem adaptacji do dynamicznych przemian społecznych oraz technologicznych, które wpływają na rozwój dzieci. W kontekście tych zmian, cisza i uważność zyskują na znaczeniu jako narzędzia wspierające rozwój aksjologiczny najmłodszych. Celem artykułu jest ukazanie pedagogiki ciszy i uważności jako przestrzeni sprzyjającej kształtowaniu systemu wartości moralnych, społecznych i estetycznych u dzieci. W części teoretycznej omówiono podstawy pedagogiki ciszy oraz praktyk mindfulness, wskazując ich znaczenie dla wszechstronnego rozwoju dzieci. Podjęto również próbę przedstawienia związku ciszy i uważności w kształtowaniu świata wartości młodego pokolenia jako warunków niezbędnych do refleksji, empatii i świadomego wyboru wartości. Wnioski artykułu wskazują, że pedagogika ciszy i uważności stanowi nie tylko alternatywę dla hałaśliwej i przyspieszonej rzeczywistości, ale także istotne narzędzie wspierające integralny rozwój aksjologiczny dziecka.

Bibliografia

Błaszczak, A. (2018). Wpływ Treningu Redukcji Stresu opartego na uważności (MBSR) na zdrowie fizyczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia, 31(1), 61–73. http://dx.doi.org/10. 17951/j.2018.31.1.61-73.

Brown, K.W., Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822.

Chałas, K., Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej: edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Donelli, D., Lazzeroni, D., Rizzato, M., Antonelli, M. (2023). Silence and its effects on the autonomic nervous system: A systematic review. Progress in Brain Research, 280, 103–144; https://doi.org/10.1016/bs.pbr.2023.08.001.

Dubisz, S. (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 1. Warszawa: Wy-

dawnictwo Naukowe PWN.

D’Souza, F., Smyth, L. (2025). The Array of Outcomes Associated with Mindful-

ness Interventions in Schools: A Systematic Review and Meta-analysis. Mind-

fulness, 16, 2132–2155. https://doi.org/10.1007/s12671-025-02627-3.

Góralska, R. (2020). Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania

(samo)rozwoju?. Rocznik Andragogiczny, 26, 109–124. https://doi.org/10.

12775/RA.2019.006.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body

and Mind to Face Stress, Pain, and Illness. New York: Delacorte.

Kabat-Zinn, J. (2016). Mindfulness for beginners: Reclaiming the present mo-

ment—and your life. Boulder: Sounds True.

Kupisiewicz, Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wy-

dawnictwo Naukowe PWN.

Łukasik, B. (2024), Szkoła miejscem rozwoju umiejętności emocjonalnych dzieci

i młodzieży, Pedagogika. Studia i Rozprawy, 33, 81–91. http://dx.doi.org/

10.16926/p.2024.33.05.

Maciejczak, M. (2021). Hermeneutyka życia świadomości według Edmunda Hus-

serla. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Maciejczak, M. (2024). Fenomenologia jako hermeneutyka życia świadomości.

Studia Philosophiae Christianae, 60(1), 213–234. http://dx.doi.org/10.

21697/spch.2024.60.A.09.

Maciejczak, M. (2017). Czasowość i jedność świadomości – Kant, Husserl, Mer-

leau-Ponty. Principia, 123–142. https://ejournals.eu/czasopismo/princi-

pia/artykul/czasowosc-i-jednosc-swiadomosci-kant-husserl-merleau-ponty.

Maciejczak, M. (2007). Czasowość i jedność świadomości – Kant, Husserl, Mer-

leau-Ponty. Principia, 47–48, 123–142.

Montessori, M. (2023). Odkrycie dziecka. Tłum. K. Zawanowska. Warszawa: Wy-

dawnictwo Bellona.

Nowicka, M. (2023). Pokolenie Alfa w klasach początkowych – głos o nieade-

kwatności oferty edukacyjnej. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne,

edukacyjne i artystyczne, 43, 107–122. http://dx.doi.org/10.25951/12941.

Olbrycht, K. (2002). Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby.

Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rosati, N. (2023). Trening mindfulness w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja

Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(2) (69), 87–98. https://doi.org/10.

35765/eetp.2023.1869.07.

Siembida, M. (2018). Wysokie technologie jako nośniki wartości w wychowaniu

małego dziecka. Studia z Teorii Wychowania IX, 3(24), 201–216. https://

cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a63ece22-

9d82-4462-a61f-f95bd1cc8985.

Stańko-Kaczmarek, M., Kardasz, Ł., Koza, J., Piwońska, M., Siwińska, W., i Sokołowska,

K. (2023). Uważność a radzenie sobie ze stresem u kobiet i mężczyzn.

Człowiek i Społeczeństwo, 55, 141–162; https://doi.org/10.14746/cis.2023.

55.8.

Tang, Y.Y., Hölzel, B.K.,Posner, M.I. (2015). The neuroscience of mindfulness

meditation. Nature reviews. Neuroscience, 16(4), 213–225. https://doi.org/

10.1038/nrn3916.

Wilczyńska-Aleksandrowicz, S. (2024). Mindfulness jako propozycja wspierania

rozwoju społecznego, emocjonalnego i poznawczego dziecka – przegląd wybranych

badań i praktyk pedagogicznych. Colloquium, 4(56), 139–155.

http://doi.org/10.34813/57coll2024.

Zarzecki, L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie,

Jelenia Góra: Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górze.

Zdoliński, J. (2003). Dialog podstawą wychowania w koncepcji Martina Bubera.

Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 8, 345–354. http://theo-logos.pl/xmlui/

handle/123456789/4088.

Pobrania

Opublikowane

17.12.2025

Numer

Dział

Badania Naukowe Młodych Pedagogów