Wymiary wsparcia młodzieży w kontekście problemów pojawiających się w aktualnej rzeczywistości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/

Słowa kluczowe:

młodzież, wyzwania adolescencji, wsparcie młodych ludzi

Abstrakt

Aktualna rzeczywistość generuje wiele wyzwań, które niejednokrotnie wpływają na funkcjonowanie młodych ludzi. Okres adolescencji pełen jest trudności determinowanych procesem dojrzewania, kształtowania się osobowości, dokonywania wyborów w zakresie dalszej drogi edukacji oraz nawiązywania relacji międzyludzkich. Szczególnie istotne staje się zatem kształtowanie możliwości wsparcia, które będą odpowiadały potrzebom współczesnych młodych. Celem artykułu jest podjęcie rozważań dotyczących pomocy kierowanej w stronę młodzieży w perspektywie aktualnych problemów. Charakterystyce poddano współczesną młodzież, a także wyzwania stanowiące część ich codziennego funkcjonowania. Stanowiło to podstawę do analizy rodzajów wsparcia oferowanego młodzieży oraz wypracowania wniosków, które mogłyby zostać zaimplementowane w przyszłości

Bibliografia

Ambroziak, K., Kołakowski, A., Siwek, K. (2018). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Anand, J.S., Wiergowski, M. (red.). (2023). Alkohol i człowiek – toksyczny związek. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Baran, J., Rytel, M. (2022). Młodzi gniewni. Jak mądrze wspierać młodzież?. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Bobik, B. (2023). Formy aktywności preferowane przez młodzież w środowisku zagrożonym niedostosowaniem społecznym. W: M. Gajewski (red.), Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży (s. 271–290). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Bochniarz, A. (2019). Wsparcie społeczne a samoocena młodzieży z rodzin niepełnych. Wychowanie w Rodzinie, 1, 59–76.

Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47(3), 93–109.

CBOS. (2016). Młodzież 2016. Raport z badania sfinansowanego przez Krajowe

Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. https://www.cbos.pl/PL/wydarzenia/57_konferencja/Mlodziez_2016_prezentacja_Fundacji_CBOS.pdf [dostęp 30.11.2024].

Durał, I. (2024). Crowdfunding. W: Encyklopedia zarządzania. https://mfiles.pl/

pl/index.php/Crowdfunding [dostęp: 28.11.24].

Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzesiak, M. (2017). Psychologia hejtu, czyli jak radzić sobie z krytyką w życiu osobistym i zawodowym. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.

Jablow, M.M. (2001). Anoreksja, bulimia, otyłość – przewodnik dla rodziców. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Kłoskowska, A. (2022). Socjologia kultury. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Liberska, H. (2006). Tożsamość a orientacja przyszłościowa w adolescencji. Psychologia Rozwojowa, 11(4), 21–43.

Mastalski, J. (2023). Przestrzenie (nie)aktywności współczesnej młodzieży szkolnej. W: M. Gajewski (red.), Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży (s. 21–44). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.

Nóżka, M. (2011). Formy wsparcia młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym w kontekście poziomu jej samooceny i motywacji do pracy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 38, 33–49.

Pawliczuk, W. (2006). The definitions of the term „youth”. A review of conceptions, Postępy Nauk Medycznych, 6, 311–315.

Prymon-Ryś, E. (2018). Dystrybucja wartości w fundraisingu, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 354, 27–37.

Pyżalski, J. (red.). (2019). Pozytywny internet i jego młodzi twórcy dobre i złe wiadomości z badań jakościowych. Warszawa: NASK. https://cyberprofilaktyka.

pl/badania/RAPORT_a4_29_5_19_inter.pdf [dostęp: 28.11.24].

Róg, A. (2013). Lepiej zapobiegać, niż leczyć… czyli o roli pedagoga szkolnego w profilaktyce zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. W: J. Szczurkowska, A. Mazur (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole (s. 77–95). Kielce: Wydawnictwo ZNP.

Sikora, R. (2012). Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem a depresyjność młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 17(2), 41–54.

Tabak, I. (2014). Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Wsparcie dzieci i młodzieży w pokonywaniu problemów. Studia BAS, 2(38), 113–138.

Wawrzonek, A. (2021). Potrzeba wsparcia poradniczego dla młodzieży z grup szczególnego ryzyka. Horyzonty Wychowania, 20(55), 85–94. http://dx.doi.org/10.35765/hw.2069.

Wenta, K. (2015). Cyberedukacja w procesie zmian cywilizacyjno-kulturowych. W: D. Morańska (red.), Edukacja w cyberprzestrzeni. Nowe wyzwania i problemy badawcze (s. 15–26). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Wojtasik, Ł., (2024). Wypowiedź podczas 18. Międzynarodowej Konferencji „Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w Internecie”. NASK, Fundacjia Dzieci Niczyje, Warszawa, 24–27 września 2024.

Wojtkowiak, M. (2021). Poznać – zrozumieć – rozmawiać. (Nie)oczywisty e-świat jako źródło inspiracji i wyzwań w perspektywie pedagogicznej. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Zając, J. (2013) Własne dobro czy prawdziwa pomoc? Przykłady nowych form

zachowań pomocnych za pośrednictwem Internetu. W: A. Ogonowska, G. Ptaszek (red.), Współczesna psychologia mediów (s. 215–2170). Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Pobrania

Opublikowane

17.12.2025

Numer

Dział

Studia i Rozprawy