Дата публікації: 2019-10-041

Metoda realizmu socjalistycznego w operze Bunt żaków Tadeusza Szeligowskiego

Ewa RZANNA-SZCZEPANIAK
Edukacja Muzyczna
Розділ: Статті
https://doi.org/10.16926/em.2018.13.04

Анотація

Wprowadzenie metody realizmu socjalistycznego do twórczości muzycznej w Polsce w latach50. ubiegłego stulecia, traktowane przez polityków jako jeden z kolejnych etapów budowania spo- łeczeństwa socjalistycznego – wyzwolonego z konfliktów klasowych, implikowało praktyczne roz- wiązania w zakresie warsztatu kompozytorskiego. Od kompozytorów oczekiwano:

  1. 1)  przewartościowania hierarchii gatunków i form muzycznych (oparcia twórczości na formach

    wokalnych i programowych oraz formach muzyki użytkowej);

  2. 2)  wykorzystania (w warstwie słownej lub programowej) aktualnej tematyki, wspierającej proces

    kształtowania nowego ustroju;

  3. 3)  nawiązania w utworach do tradycji narodowej i europejskiej (z wyłączeniem elementów tradycji

    XIX-wiecznej) oraz polskiej muzyki ludowej.

    Opera Bunt żaków Tadeusza Szeligowskiego była pierwszym dziełem operowym skomponowa-

nym w Polsce po roku 1945. Jej twórcy zostali odznaczeni – w roku 1951 – Nagrodą Państwową I stopnia. Prapremiera dzieła, która odbyła się we Wrocławiu, oraz kolejne przedstawienia w War- szawie, Krakowie, Poznaniu, Moskwie i Dreźnie zostały entuzjastycznie przyjęte przez słuchaczy i krytyków muzycznych. Utwór przedstawiano jako wzór realizacji w twórczości muzycznej w Pol- sce metody realizmu socjalistycznego. Równocześnie wskazywano na wysokie walory artystyczneoraz dużą atrakcyjność widowiskową dzieła.

Artykuł stanowi próbę opisania opery w kontekście polityki kulturalnej w Polsce w latach 1945– 1956. Analiza dzieła wynika z przyjęcia założeń rosyjskiego narodowego dramatu muzycznegoi obejmuje: fabułę opery – ze wskazaniem na źródła konfliktów, głównego bohatera, formę drama-tyczno-muzyczną, elementy operowe, melodykę i harmonikę, teksty oraz motywy przewodnie.

Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że realizacja wytycznych zgłasza-nych kompozytorom przez polityków, działaczy partyjnych, odbywa się w analizowanym dziele na trzech poziomach: dramaturgicznym, językowym i muzycznym. Opera Bunt żaków stanowi swego rodzaju odpowiedź jej twórców (kompozytora i librecisty) na (posługując się słowami ówczesnej propagandy) „zapotrzebowanie społeczne”. Tym samym utwór wpisuje się w proces ideologizacjikultury muzycznej zachodzący w Polsce w latach 50. XX wieku.

Завантажити файли

Правила цитування

RZANNA-SZCZEPANIAK, E. (2019). Metoda realizmu socjalistycznego w operze Bunt żaków Tadeusza Szeligowskiego. Edukacja Muzyczna, 13, 67–95. https://doi.org/10.16926/em.2018.13.04

Cited by / Share

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.


This website uses cookies for proper operation, in order to use the portal fully you must accept cookies.