Czas korzystania ze smartfonów a aktywność fizyczna na próbie uczniów czeskich i słowackich szkół średnich
PDF (English)

Słowa kluczowe

aktywność fizyczna
czas spędzony ze smartfonem
uczniowie szkół średnich
wiek dojrzewania

Jak cytować

Adamčák, Štefan, Marko, M., & Görner, K. (2023). Czas korzystania ze smartfonów a aktywność fizyczna na próbie uczniów czeskich i słowackich szkół średnich. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 6(4), 93–107. https://doi.org/10.16926/sit.2023.04.05

Abstrakt

Nadmierne korzystanie ze smartfona może powodować spadek aktywności fizycznej. Niniejsze badanie ma na celu analizę i porównanie zależności między czasem spędzanym przed ekranem smartfona a aktywnością fizyczną na próbie uczniów czeskich i słowackich szkół średnich. Narzędziem do badania (niestandaryzowanego) czasu korzystania ze smartfonów i aktywności fizycznejbyło celowe wylosowanie 1225 uczniów czeskich i słowackich szkół średnich (w wieku 17,50 ±0,65 lat), którzy uczęszczali do ostatniej klasy szkół średnich. Do analizy i porównania danych zastosowano test chi-kwadrat (χ2) oraz statystyki opisowe. Badanie określenia zależności między czasem korzystania ze smartfona a aktywnością fizyczną prowadzono przez 9 miesięcy. Po przeanalizowaniu danych okazało się, że 42,12% (n = 516) ankietowanych wskazało na 1 do 3 godzin dziennie czasu spędzonego przed ekranem smartfona (p ˂ 0,01). Oceniając czas przed ekranem smartfona, ankietowana grupa (n = 1225) uznała go za czas adekwatny (58,21%, n = 713) (p ˂ 0,01). Jeśli chodzi o czas spędzany ze smartfonem, badana grupa (n = 1225) preferowała serwisy społecznościowe (53,58%, n = 656) (p ˂ 0,01). Aplikacje na smartfony są odpowiednimi narzędziami nie tylko do poprawy jakości życia, ale także do skutecznego promowania aktywności fizycznej w czasie wolnym wśród dorastających chłopców.

https://doi.org/10.16926/sit.2023.04.05
PDF (English)