School as a place for developing emotional skills of children and adolescents

Authors

  • Beata Łukasik Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.05

Keywords:

emotional skills, emotional intelligence, psychological and pedagogical assistance

Abstract

Emotional skills, including the ability to recognize, understand, regulate and express emotions, are fundamental for effective functioning in everyday life, constituting the basis of mental health and general well-being. School, as a place of socialization, should be an optimal environment in which children and adolescents would have the opportunity to develop emotional competences enabling full participation in school life but also outside its space. This publication outlines some of the possible forms of psychological and pedagogical assistance dedicated to students struggling with managing their own emotions, such as: the emotional skills development program Zippie’s Friends, mindfulness training, social and emotional competence training Aggression Replacement Training (ART), the use of elements of cognitive-behavioral therapy, peer mediation and peer tu-toring, working on the student’s positive self-esteem. As part of the postulates and recommenda-tions for practice, attention was drawn to the need for appropriate academic education of teach-ers and psychologists, as well as establishing cooperation with the child’s family and involving them in the process of developing the child’s emotional skills.

References

Barlow, D.H., Ellard, K.K., Fairholm, C.P., Farchione, T.J., Boisseau, C.L., Allen, L.B., Ehrenreich-May, J.T. (2020). Transdiagnostyczna terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń emocjonalnych. Ujednolicony protokół leczenia. Pod-ręcznik terapeuty. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Beck, J.S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kra-ków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Brackett, M.A., Rivers, S.E., Salovey, P. (2011). Emotional intelligence: Implica-tions for personal, social, academic, and workplace success. Social and Per-sonality Psychology Compass, 5(1), 88; https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2010.00334.x.

Brackett, M.A., Rivers, S.E. (2014). Transforming students’ lives with social and emotional learning. W: R. Pekreun, L. Linnenbrink-Garcia (red.), Interna-tional handbook on emotions in education (s. 368–388). New York – London: Routledge.

Brown, K.W., Creswell, J., Ryan, R.(2015). Handbook of Mindfulness: theory, re-search, and practice. New York: Guilford Publications.

Brzezińska, A.I., Rycielska, L. (2009). Tutoring jako czynnik rozwoju ucznia i nau-czyciela. W: M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zem-brzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyj-nej (s. 19–29). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Budzyński, M. (2009). Tutoring szkolny – jak przez dialog rozwijać ucznia i moty-wować go do nauki. W: M. Budzyński, P. Czekierda, J. Traczyński, Z. Zalewski, A. Zembrzuska (red.), Tutoring w szkole: między teorią a praktyką zmiany edukacyjnej (s. 30–33). Wrocław: Towarzystwo Edukacji Otwartej.

Butcher, N.J., Hooley, M.J., Mineka, S. (2020). Psychologia zaburzeń. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Centrum Pozytywnej Edukacji. Online: https://www.pozytywnaedukacja.pl/pro-gramy/przyjaciele-zippiego/o-programie [dostęp: 10.10.2024].

Chomczyńska-Miliszkiewicz, M., Pankowska D. (1998). Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Peda-gogiczne. Creswell, J.D. (2017). Mindfulness Interventions. Annual Reviev of Psychology, 68, 491–516; https://doi.org/10.1146/annurev-psych-042716-051139.

Czarnecka-Dziulak, B., Drapała, K., Ostaszewski, P., Więcek-Durańska, A., Wójcik, D. (2015). W poszukiwaniu skutecznych reakcji na przestępczość: Programy korekcyjno-edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Duda, A.K. (2019). Masz prawo do mediacji w szkole. Materiały dla uczniów-kan-dydatów na mediatorów rówieśniczych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Germer, C. (2015). Czym jest uważność? Dlaczego ma znaczenie? W: C.K. Ger-mer, R.D. Siegel, P.R. Fulton (red.), Uważność i psychoterapia (s. 29–64). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goldstein, A.P., Glick, B. (1994). Aggression replacement training: Curriculum and evaluation. Simulation & Gaming, 25(1), 9–26; https://doi.org/10.1177/ 1046878194251003.

Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Kaya, F., Buzlu, S. (2016). Effects of Aggression Replacement Training on prob-lem solving, anger and aggressive behaviour among adolescents with crimi-nal attempts in Turkey: A quasi-experimental study. Archives of Psychiatric Nursing, 30(6), 729–735; https://doi.org/10.1016/j.apnu.2016.07.001.

Kendall, P.C. (2006). Terapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży. Kra-ków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Martowska, K. (2012).Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.

Morawski, J. (2005). Ewaluacja Treningu Zastępowania Agresji (ART). Problemy Alkoholizmu, 2–3, 21–25.

Pawliczuk, W., Łobodda, K., Nowińska, A. (2015). Trening Zastępowania Agresji: opis metody, jej skuteczność oraz zastosowanie w praktyce oddziału psy-chiatrii dzieci i młodzieży. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 15, 33–37; http://dx.doi.org/10.15557/PiPK.2015.0005.

Raszewska-Skałecka, R. (2013). Mediacje rówieśnicze jako instrument przeciw-działania agresji i rozwiązywania konfliktów w szkole. W: M. Tabernacka (red.), Mediacje ponad podziałami (s. 71–83). Wrocław: Wydawnictwo Uni-wersytetu Wrocławskiego.

Sahin, F.S., Serin, N.B., Serin, O. (2011). Effect of conflict resolution and peer mediation traning on empathy skills. Procedia – Social and Behavioral Sci-ences, 15, 2324–2328; http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.101.

Salovey, P., Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211; https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG.

Slavin, R.E. (2013). Uczenie się oparte na współpracy: dlaczego praca w gru-pach jest skuteczna? W: H. Dumont, D. Instance, F. Benavides (red.), Istota uczenia się: wykorzystanie wyników badań w praktyce. Warszawa: Wolters Kluwer.

Topping, K.J. (2005). Trends in Peer Learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645; https://doi.org/10.1080/01443410500345172.

Published

2025-04-19

Issue

Section

Studies and Dissertations