Bilingual education in Ukraine and Poland: francophone context

Authors

  • Марія ВИНАРЧИК Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2021.30.13

Keywords:

educational branch, foreign languages, bilingual education, francophone context

Abstract

Еhe problem of bilingual education, which is the use of a foreign language for teaching non-linguistic disciplines is analyzed in the article. The process of formation of bilingual education in the francophone context in Ukraine and Poland is studied. It was established that the introduction of bilingualism in the field of education was carried out with the support of the Ministry of Education of both countries. The French embassies in Ukraine and Poland provide comprehensive support and assistance. In the modern conditions of modernization of the educational branch, deepening of intercultural cooperation and interaction, bilingual education acquires special value. It aims to foster a sense of tolerance and openness to different cultures. It is established that the basis of bilingual education is creative pedagogical activity, which promotes creative and comprehensive development of personality.

References

Bahatomovna Yevropa: tendentsii u politytsi i praktytsi mul'tylinhvizmu v Yevropi. K.: Lenvit, 2012 [in Ukrainian].

Vynarchyk M., Rozvytok bilinhvalnoyi osvity u serednikh navchalnykh zakladakh Frantsiyi (70-ti roky XX – pochatok XXI stolittya) [The Development of Bilingual Education in secondary schools in France (the 70s of the XX – the beginning of XXI century] (PhD thesis), Drohobych [in Ukrainian].

Volkova N., Pedagogika: navch. posib. 4-te vy`d., stereoty`p., Ky`yiv: Akademvy`dav 2012, [in Ukrainian].

Pro merezhu specializovany`x derzhavny`x shkil. Strony internetowe: https://institutfrancais-ukraine.com/apprendre/ecoles-bilingues/presentation-ecoles-bilingues, [dostęp: 03.05.2020] [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrayiny` vid 05.09.2017 r. # 2145-VIII / Verxovna Rada Ukrayiny`. Strony internetowe: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19, [dostęp: 05.05.2020] [in Ukrainian].

Ficzula M., Pedagogika: navchal`ny`j posibny`k dlya studentiv vy`shhy`x pedagogichny`x zakladiv osvity`, Ky`yiv: Vy`davny`chy`j centr „Akademik” 2002 [in Ukrainian].

Franczuz`ka v Ukrayini. Strony internetowe: https://ua.ambafrance.org/Francuz-ka-v-Ukrayinii, [dostęp: 04.05.2020]. [in Ukrainian]

Blachowska-Szmigiel M., Dévélopper la créativité en cours de FLE, „Le français dans le monde”, Paris 2006, № 345.

Iluk J., Nauczanie bilingwalne: modele, koncepcje, założenia metodyczne, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2000.

Institut Français en Ukraine. Strony internetowe: https://institutfrancais-ukraine.com/presentation, [dostęp: 04.05.2020].

Klasy wstępne i oddziały dwujęzyczne. Strony internetowe: https://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/klasy-wstepne-i-oddzialy-dwujezyczne.html, [dostęp: 04.05.2020].

Multańska M., Nauczanie dwujęzyczne w polskim systemie oświaty, „Języki Obce w Szkole”, 2002, nr 6.

Notre modèle d’enseignement ITSW original est basé sur le trilinguisme. Strony internetowe:

http://itsw.edu.pl/fr/notre-modele-denseignement/, [dostęp: 03.05.2020].

Olpińska M., Edukacja dwujęzyczna: przedszkole, szkoła podstawowa i średnia. Teraźniejszość i przyszłość, „Języki Obce w Szkole” 2002, nr 6.

Pisa 2018 report. Strony internetowe: https://testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2019/12/PISA_2018_Report_UKR.pdf [dostęp: 03.05.2020].

Roda М., Edukacja bilingwalna w Polsce na tle innych krajów Unii Europejskiej, [w:] Nauczanie języków obcych. Polska a Europa, red. H. Komorowska, Warszawa 2007.

Zająć M., Des enseignants mieux formés, „Le français dans le monde”, Paris 2008, № 357.

Żakowska B., Nauczanie dwujęzyczne: krok ku edukacji międzykulturowej, «Edukacja Humanistyczna » 2014, nr 1.

Published

2022-05-14

Issue

Section

Artykuły