Kształtowanie kompetencji społecznych uczniów z niepełnosprawnością w kontekście procesu wychowania
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2019.28.13Słowa kluczowe:
umiejętności społeczne, niepełnosprawność, uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wychowanie specjalneAbstrakt
Summary: The purpose of this article is to discuss the issue of social skills of pupils with special educational needs. Special attention is paid to the role played by social skills in social functioning of the pupils and the significance of supporting the process of development of social skills. The article also contains a survey of literature pertaining to the subject of defining social skills, describing their components, and characterizing determinants and limits of their development in pupils with special educational needs. In addition, the article compares traditional and contemporary methods in special education and discusses the role in special education that should be played by the process of developing social skills in pupils with disability.
Bibliografia
Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
Goleman D., Inteligencja społeczna, tłum. A. Jankowski, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.
Jąder M., Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Kowalik S., Rozwój społeczny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, t.3, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
Kulesza E.M., Marcinkowska B., Definicje, skala i dynamika niepełnej sprawności, [w:] Pedagogika specjalna dla pracowników socjalnych, red. D. M. Piekut-Brodzka, J. Kuczyńska-Kwapisz, Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.
Kupisiewicz M., Słownik pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2013.
Lipkowski O., Pedagogika specjalna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1981.
Mitchell D., Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami, tłum. J. Okuniewski, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.
Moscovici S., Psychologia społeczna w relacji ja-inni, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998.
Muszyński H, Wstęp do metodologii pedagogiki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1971.
Nowak A., Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Schaffer H. R., Rozwój społeczny, dzieciństwo i młodość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
Stankowski A., Terapeutyczność procesu wychowania, „Auxilium Sociale. Wsparcie społeczne” 2000, nr 1 (13) (wkładka informacyjna).
Stankowski A., Terapia pedagogiczna-wprowadzenie, „Chowanna”, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, t. 1/(32).
Vašek Š., Stankowski A., Zarys pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006.
Wapiennik E., Piotrowicz R., Niepełnosprawny-pełnosprawny obywatel Europy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 2002.
Zawiślak A., Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2010.