Проблеми якості професійної підготовки майбутніх вчителів: рефлексії польських та українських науковців

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2019.28.08

Słowa kluczowe:

absolwenci studiów pedagogicznych, koncepcje kształcenia nauczycieli, jakość edukacji, jakość kształcenia

Abstrakt

The article deals with the topical issue of professional training of future teachers in the context of ensuring its quality. A number of problems (knowledge level of applicants entering pedagogical departments; lack of prestige of teaching profession, etc.) influencing the quality of professional training of future teachers is outlined. Ensuring the quality of higher education has been a motto of the last decades and a result of large-scale reforms of national systems of education. Achieving high quality of education is possible only when having an efficient system of professional training of teachers who are able to get accustomed to new social conditions, quickly react to transformations occurring in the world sphere of education. Rapid growth of technologies and continuous process of changes in all spheres of life cause integration approaches to modelling an optimum concept of teacher training and education focusing on three main lines: research oriented, practice oriented and person oriented. Defining factors of professional success of a future teacher in the job market are a high level of social competencies, communicative skills and professional competencies.

Bibliografia

Avsheniuk N. M., Modernizatsiia pedahohichnoi osvity v yevropeiskomu ta yevroatlantychnomu osvitnomu prostori: monohrafiia, Kyiv 2011.

Biliakovska O., Yakist profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pryrodnycho-matematychnykh dystsyplin: sutnist i zmist [u:] Naukovi pratsi DonNTU 2017, № 2 (21).

Vyshnevska E., Profesiina pidhotovka vchyteliv u Polshchi na tli yevropeiskoho intehratsiinoho protsesu: monohrafiia, Cherkasy, 2014.

Dubaseniuk O. A., Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia do pedahohichnoi diialnosti: monohrafiia, Zhytomyr, 2003.

Kovtoniuk M. M., Suchasni tendentsii profesiinoi ta zahalnoprofesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv matematyky v Ukraini [u:] Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka” 2015, vyp. 18.

Kotsan I. Ya., Profesiina pidhotovka suchasnoho vchytelia: problemy i oriientyry [u:] Yevropeiski pedahohichni studii 2013, vyp. 3-4.

Kravets L. M., Pedahohichna praktyka yak chynnyk profesiinoho stanovlennia maibutnoho vchytelia [u:] Pedahohichni nauky 2012, vyp. 55.

Rozov V., Gusev M., Iz opyita organizatsii nauchno-issledovatelskoy rabotyi studentov v pedagogicheskih institutah [v:] Sistema organizatsii nauchno-issledovatelskoy rabotyi studentov v vuzah stranyi, Moskva 1984.

Sikorskyi P. I., Zovnishni chynnyky i yikh vplyv na yakist vyshchoi osvity v Ukraini [u:] Vyshcha osvita Ukrainy” 2016, № 4.

Bałażak М., Postawa nauczyciela informatyki wobec pracy w szkole, "Dydaktyka Informatyki" 2016, nr 11.

Harvey L., Green D., Defining Quality [In:] Assessment & Evaluation in Higher Education 1993, vol. 18.

Kozubska А., Jakość kształcenia nauczycieli w procesie ich profesjonalizacji [w:] Jakość kształcenia w szkole wyższej red. J. Krajewski, A. Misiuk, Szczytno-Olecko 2002.

Kozubska А., Wartości a jakość kształcenia nauczycieli, "Studia Dydaktyczne” 2014, nr 26.

Lewowicki Т., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007.

Shulman L. S., Knowledge and teaching: foundations of the new reform, "Harvard Educational Review” 1987, vol. 57, no. 1.

Sielatycki М., Kompetencje nauczyciela w Unii Europejskiej [w:] Ksztalcenie nauczycieli w szkole wyzszej: wybrane zagadnienia, red. К. Sujak-Lesz, Wroclaw 2008.

Szymańska M., Trendy rozwojowe współczesnego świata a uwarunkowania zmian w edukacji [w:] Problemy rodziny na początku trzeciego tysiąclecia, t. 1, red. H. Marzec, M. Pindera, Piotrków Trybunalski 2007.

Opublikowane

2020-01-15