Cyberprzemoc a młodzież: Jak technologia kształtuje relacje rówieśnicze

Autor

  • Przemysław Makles Uniwersytet Rzeszowski (doktorant)

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2024.33.15

Słowa kluczowe:

media społecznosciowe, cyberprzemoc, młodzież, internet

Abstrakt

Tematyka artykułu skupia się na wpływie nowoczesnych technologii na relacje rówieśnicze wśród młodzieży. Z jednej strony – media społecznościowe oraz komunikatory ułatwiają młodym ludziom nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów, co sprzyja budowaniu więzi oraz poczucia przy-należności do grupy. Z drugiej – anonimowość i łatwość komunikacji w sieci mogą przyczyniać się do występowania negatywnych zjawisk, takich jak cyberprzemoc. W artykule przedstawione zo-stały skutki przemocy online dla zdrowia psychicznego i społecznego młodzieży, a także efektywne metody przeciwdziałania temu problemowi. Ważną rolę przypisano rodzicom, nauczycielom oraz programom edukacyjnym, które wspierają bezpieczne korzystanie z technologii i sprzyjają budo-waniu zdrowych relacji w cyfrowym świecie.

Bibliografia

Baczyński, A., Drożdż, M. (2012). Dobro w mediach – z cienia do światła. Tarnów: Biblos.

Bednarek, J. (2008). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Borkowska, A. (2019). Cyberprzemoc – włącz blokadę na nękanie. Poradnik dla rodziców. Warszawa: NASK.

Cichocki, Ł., Karbownik, M. (2020). Nowe technologie a zdrowie psychiczne – szanse i trudności. Psychiatria, 17(1), 41–48.

Holtkamp, J. (2011). Co ogłupia nasze dzieci? Kraków: Salwator.

Konstytucja RP z dnia 2.04.1997 r. Dz.U. nr 78, poz. 483.

Koziej, S. (2023). Możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania edukacji inkluzywnej. Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, 23(16), 11–20.

Pasternak, A., Urbańska-Bulas, M. (2013). Wirtualna relacja eurosieroty z euro-rodzicem. Komunikacja w rodzinie drogą mediów elektronicznych. W: M. Si-tarczyk (red.), Rodzina w mediach, media w rodzinie (s. 19–35). Warszawa: Difin.

Podgórski, M. (2006). Wirtualne społeczności i ich mieszkańcy. Próba etnografii. W: J. Kurczewski (red.), Wielka sieć: E-seje z socjologii Internetu (s. 75–210). Warszawa: Trio.

Podlewska, J. (2009). Odpowiedzialność prawna za cyberprzemoc w stosunku do nieletnich. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 8(1), 47–56.

Przewłocka, J. (2015). Bezpieczeństwo uczniów i klimat społeczny w polskich szkołach. Raport z badania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Pyżalski, J. (2010). Agresja elektroniczna dzieci i młodzieży. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka, 20(2), 92–115.

Siwek-Szczepanik, A. (2013). Młode pokolenie – uzależnione od mass mediów? W: M. Sitarczyk (red.), Rodzina w mediach, media w rodzinie (s. 123–138). Warszawa: Difin.

Stachowiak-Krzyżan, M. (2019). Media społecznościowe jako źródło informacji o uczelniach wyższych wśród kandydatów na studia. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 4, 65–88.

Szmyd, B. (2015). Chrońmy młodość w sieci. Materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas warsztatów edukacyjnych dla kadry pedagogicznej. Stalowa Wola: Stowarzyszenie Ruchu Pomocy Psychologicznej Integracja.

Taboł, S. (2006). Komputer i Internet – nóż do chleba i zabijania. Edukacja i Dialog, 10, 58–60.

Tanaś, V., Welskop, W. (2019). Mass media we współczesnym świecie. Łódź: Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu.

Walendzik, G., Wilkosz, K. (2018). Zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy w cyberprzestrzeni. Ochrona Dzieci i Młodzieży, 1, 51–69.

Waśkowicz, W., Dudzińska, E., Waśkowicz, P. (2018/2019). Relacje interpersonalne młodzieży licealnej w sieci i realnym świecie. Edukacyjne Wyzwania w Teorii i Praktyce Pedagogicznej, 1, 129–162.

Wawrzonkiewicz-Słomska, A., Cholewa, E. (2017). Odziaływanie mediów na dzieci i młodzież. Problemy Współczesnej Pedagogiki, 3(1), 25–35.

Wojtasik, Ł. (2008). Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół. Warszawa: Safe The Children Federation.

Wrzesień, W. (2024). „Dzieci Frankensteina”? Socjalizacyjne modyfikacje procesu edukacji w dobie sztucznej inteligencji. Kraków: Uniwersytet Ignatianum w Krakowie.

Pobrania

Opublikowane

2025-04-19

Numer

Dział

Badania Naukowe Młodych Pedagogów