Dni Dziedzictwa Europejskiego we Lwowie jako przykład komunikacji oświatowej między muzeum a szkołą
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2024.33.09Słowa kluczowe:
komunikacja, muzeum, edukacja muzealnaAbstrakt
Autorzy artykułu koncentrują się na roli komunikacji edukacyjnej między muzeami i szkołami, która stała się tradycyjna dla przestrzeni kulturowej miasta we współczesnych warunkach. Jako przykład takiej komunikacji w artykule przeanalizowano Europejskie Dni Dziedzictwa we Lwowie, serię wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych z udziałem muzeów i przestrzeni muzealnej, które muszą spełniać określone kryteria.
Przykład współpracy między Muzeum Starożytnego Lwowa i Szkołą Średnią nr 50 we Lwowie pokazuje skuteczność wspólnych działań (lekcje z elementami gier, zajęcia integracyjne, lekcje po-dróżnicze), podejmowanych w przestrzeni muzealnej w celu skutecznego kształcenia uczniów i promowania dziedzictwa kulturowego narodu ukraińskiego na poziomie europejskim przy użyciu środków pedagogiki muzealnej.
Autorzy podkreślają znaczenie muzealnego środowiska edukacyjnego i ciągłego organi-zowania nieformalnych wydarzeń muzealnych w przestrzeni miejskiej – festiwali, warsztatów, hackathonów – projektów, które poszerzają konteksty nowoczesnych praktyk edukacyjnych i kulturalnych.
Bibliografia
Karamanov, O.V. (2013). Rol navchalnoho seredovyshcha v realizatsii muzeinykh pedahohichnykh prohram i proektiv. Postmetodyka, nr 3, s. 41–44.
Koshmanova, T. (2013). Doskonalist systemy pedahohichnoi osvity: novi vyklyky i propozytsii Pedahohichna osvita i nauka v umovakh klasychnoho univer-sytetu: tradytsii, problemy, perspektyvy: v 3-kh t. Za red. M. Yevtukha, D. Hertsiuka, K. Shmydta. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoho universytetu, T. 1, s. 346–356.
Metodychni rekomendatsii shchodo vykladannia osvitnoi haluzi «Mystetstvo» u 2022/2023 navchalnomu rotsi (2022). URL: https://www.school-life.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannyaosvitnoyi-ga-luzi-mystetstvo-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi
Muzei «Lviv Starodavnii» (2024). URL:https://lvivancient.org.ua/
Pater, R., Karamanov, O. (2020). Museum education in the context of socio-cultural changes in the countries of Eastern Europe. Muzeológia a Kultúrne Dedičstvo, 8(2), 17–30.
Vahner, T. (2015). Stvorennia innovatoriv: yak vykhovaty molod, yaka zminyt svit. Kyiv: KFUND.
Yasenovska, M., Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii, Friedrich Ebert Stiftung.