Teatralizacja w przestrzeni muzeum: możliwości interakcji szkoły i muzeum

Autor

  • Oleksij Karamanov Uniwersytet Narodowy Iwana Franki we Lwowie
  • Olha Zheleznyk СЗШ І-ІІІ ст.No 50 м. Львова
  • Oksana Surmach Uniwersytet Narodowy Iwana Franki we Lwowie

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2023.32.09%20%20

Słowa kluczowe:

przestrzeń muzealna, teatralizacja, muzeum, szkoła, edukacja muzealna, współczesne praktyki teatralne

Abstrakt

Autorzy artykułu analizują zjawisko teatru w przestrzeni muzealnej z perspektywy pedagogiki muzealnej i komunikacji muzealnej. W artykule przeanalizowano różne aspekty i formy pedagogiki teatru oraz warunki prowadzenia spektaklu teatralnego w muzeum z publicznością dziecięcą przy użyciu odpowiednich metod komunikacji.

Autorzy przedstawiają różne formy praktycznego zastosowania elementów teatralnych w ukraińskich muzeach, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń Lwowa, takich jak organizacja Mobilnego Teatru Piosenki Levenya i praca wolontariuszy.

Autorzy podkreślają, że teatralność w przestrzeni muzealnej jest zgodna z nowoczesnymi trendami w rozwoju edukacji i kultury, co przyczynia się do rozwoju potencjału twórczego dziecka, zdolności kreatywnych i percepcyjnych.

Bibliografia

Chybyriak, S. (2019). Vykorystannia metodu teatralizatsii v ekspozytsiino-vystavkovii roboti Volynskoho kraieznavchoho muzeiu. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky, 172–176.

Dzhenkova, O.V. (2016). «Teatralizatsiia» u muzei yak fenomen suchasnoi kultury ta forma vzaiemodii z vidviduvachem (desiatyrichnyi dosvid provedennia teatralizovanykh ekskursii u filiali Natsionalnoho muzeiu istorii Ukrainy – Muzei istorychnykh koshtovnostei Ukrainy). http://www.history.odessa.ua/publication15/pdf/09.pdf

Laskii, I.V. (2004). Intehrovani uroky muzyky v zahalnoosvitnii shkoli: metodychnyi posibnyk. Lviv 47-49.

Prokopovych, L. V. (2019). Teatralnist suchasnykh muzeinykh komunikatsii: sotsialno-filosofskyi aspekt. International Journal of Innovative Technologies in Social Science 5 (17).

Rahozina, V. V. (2012). Khudozhno-osvitnia diialnist muzeiv mystetskoho profiliu z ditmy doshkilnoho viku ta shkoliaramy. Horyzonty obrazovanyia, 3 (36), 50–55.

Safarian, S.I. (2014). Zasoby teatralnoi pedahohiky u protsesi formuvannia pedahohichnoi maisternosti. Inozemni movy v shkolakh Ukrainy, 4, 8-16.

Topylko, O.V. (2014). Teatralizatsiia u muzei yak svoieridna forma v osvitno-vykhovnomu protsesi (na prykladi kulturolohichnykh zakhodiv u Kyievo-Pecherskomu zapovidnyku). Muzeina pedahohika – problemy, sohodennia, perspektyvy: materialy Druhoi naukovo-praktychnoi konferentsii (25–26 veresnia 2014 r.) / Natsionalnyi Kyievo-Pecherskyi istoryko-kulturnyi zapovidnyk, 81–87.

Topylko, O.V. (2019). Teatralizatsiia yak vazhlyva skladova osvitnoi roboty v muzei. Muzeina pedahohika – problemy, sohodennia, perspektyvy: materialy Somoi naukovo-praktychnoi konferentsii (5–4 zhovtnia 2019 r.) / Natsionalnyi Kyievo-Pecherskyi istoryko-kulturnyi zapovidnyk, 5–10.

Vitryk, I.S., Kotsar, L.O. (2016). Teatralizovana ekskursiia: dva pidkhody. Visnyk Odeskoho Istoryko-Kraieznavchoho muzeiu (vypusk 15), .29–32

Zheleznyk, O.F., Huryn, O.M. (2019). Mystetsko-pedahohichna tekhnolohiia «Mobilnyi teatr pisni «Levenia». Mystetstvo ta osvita, (2 (92), 57–62.

Opublikowane

2024-04-11

Numer

Dział

Badania Pedagogów Ukraińskich