СУЧАСНА СВІТОВА ДИНАМІКА ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА РИЗИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.16926/p.2018.27.43Słowa kluczowe:
вищa освітa, реформи вищої освіти, динамікa вищої освіти, інтернаціоналізація, pизики, фундаментальні наукові дослідження, академічнa свободaAbstrakt
W artykule przeanalizowano obecny stan oświaty wyższej na świecie, akcentując głębokie zmiany zaszłe w ciągu ostatniego półwiecza. Zwrócono w nim uwagę, że uwzględniając zachodzące w społeczeństwie zmiany, w celu rozwoju oświaty wyższej uniwersytety muszą nawiązywać współpracę międzynarodową i rozwijać różne formy działalności międzynarodowej. Autorka rozpatruje termin internacjonalizmu, upatrując w nim ciąg międzynarodowych aktywności, obejmujących np.: mobilność akademicką studentów i nauczycieli, tworzenie sieci międzynarodowych kontaktów, umowy partnerskie i projekty, międzynarodowe programy i inicjatywy badawcze, a także dostarczanie możliwości edukacji w innych krajach poprzez inkluzję wymiaru międzykulturowości, interkulturowości w planach procesów nauczania i uczenia się.
Ponadto zwrócono uwagę, że w ostatnim czasie wzrosło znaczenie zapotrzebowanie na nowych pracowników na rynku oświaty wyższej, a aktywność ponad granicami nadała nową dynamikę wyższej oświaty i otworzyła nowe możliwości, jednocześnie jednak przyniosła wyzwania i ryzyko. Wiele uwagi poświęcono ukazaniu wyzwań i ryzyka w związku z rozwojem oświaty wyższej w skali globalnej. Wymieniono wśród nich: zagrożenia dla badań bazowych, zawodu nauczyciela akademickiego i wolności akademickiej, odpowiedzialność twórców oświaty wyższej, programy kształcenia i kwalifikacje kadry; prywatne szkolnictwo wyższe; finansowanie oświaty wyższej, technologię oraz rolę odpowiedniego zarządzania.