Przedmiot muzealny w systemie różnych interpretacji: pedagogiczne aspekty narracyjne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.16926/p.2020.29.20

Słowa kluczowe:

museum exhibit, museum education, narrative, interpretation, interdisciplinary

Abstrakt

Artykuł analizuje problemy interpretacji przedmiotów w przestrzeni muzealnej w różnych kontekstach i z różnych perspektyw. Szczególną uwagę zwraca się na pedagogiczne aspekty wykorzystania narracji w muzeum. Autor podkreśla, że narracja muzealna jest formą pracy muzealnej, którą a priori przyciąga uwagę edukatorów muzealnych, animatorów, mediatorów, zarządców galerii, kuratorów wystaw i bada przedmiot muzealny z punktów widzenia dziedzictwa kulturowego, aktywnej edukacji młodzieży, rozwijania ogólnych kompetencji kulturowych, interdyscyplinarnośći, systemu edukacji obywatelskiej.

Autor koncentruje na znaczenie pojawienia się różnych pośredników w muzeum, co wskazuje na ważne zmiany, które zaszły w nowoczesnej praktyce muzealniczej oraz w pracy kulturalnej i edukacyjnej ze zwiedzającymi.

Autor konkluduje, że edukacja i praktyki narracji w muzeum odbywa się w specjalnym, znaczącym pod względem estetycznym i informacyjnym środowisku, w którym człowiek odczuwa swoje zaangażowanie w kulturę i możliwość dialogu z nią

Bibliografia

Buharov A.O., Narrativnye metody obuchenija v sovremennoj shkole, [v:] Sovremennaja nauka: aktual'nye problemy teorii i praktiki, serija „Gu¬mani-tarnye nauki”, 2011, № 2.

Kartasheva E.I., Mikroistorija muzejnogo predmeta: k probleme metoda jekspozicionnoj interpretacji, „Voprosy muzeologii” 2010, № 1.

Mastenica E.N., Muzejnyj predmet kak ob#ekt kul'tury: aktual'nye problemy interpretacji, [v:] Rubezhi pamjati: Muzej i nasledie sovremennoj kul'tury: Sbornik trudov Mezhdunar. nauch. konf., Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo RHGA 2015.

Muzejnaja interpretacija. Slovar' aktual'nyh muzejnyh terminov, „Muzej”, Moskva 2009, №5.

Nikonova A.A., Mediacija, interpretacija, tvorchestvo: granicy transformacii muzejnogo prostranstva, [v:] Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta 2015, Serija 17, vyp. 2.

Trojanskaja S.L., Muzejnyj predmet kak sredstvo aktivnogo obuchenija i razvitija obshhekul'turnoj kompetentnosti studentov v vuzovskom obrazova-tel'nom processe, [v:] Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta, 2008, № 10.

Skutnik J., Muzeum sztuki jako miejsce mediacji kulturalnej i artystycznej, „Kultura Wspόłczesna” 2005, nr 2.

Opublikowane

2021-02-02

Numer

Dział

Historia wychowania