Abstrakt
Strategia nowoczesnego szkolnictwa wyższego powinna kształtować specjalistę, który potrafi nie tylko zrealizować skumulowany potencjał wiedzy, zdolności i umiejętności, ale także wyjść poza standardowe działania, co charakteryzuje tendencję do zwiększania roli „czynnika ludzkiego” we wszystkich sferach pracy, w tym także w sferze militarnej. Dlatego celem pracy było zbadanie i określenie skuteczności wpływu crossfitu na dynamikę wskaźników sprawności fizycznej młodzieży. W celu określenia wpływu crossfitu na rozwój podstawowych cech fizycznych przeprowadziliśmy analizę porównawczą poziomu i dynamiki sprawności fizycznej młodzieży (17,6 ±0,2 lat; przedział wiekowy: 17–21 lat), która w procesie uczenia się (semestry I–IV) regularnie angażowała się w sekcję crossfitu (grupa ta była oznaczona nr 1, n = 24), i studentów, którzy korzystali z istniejącego programu wychowania fizycznego w instytucjach szkolnictwa wyższego (nr 2, n = 23). Poziom sprawności fizycznej określono na podstawie wyników egzaminów i sprawdzianów z wychowania fizycznego. Nie stwierdzono istotnej różnicy w pierwszych trzech semestrach (p > 0,05). W czwartym semestrze stwierdzono istotną różnicę (t = 4,44; p < 0,001), pokazującą, że stosowanie crossfitu prowadzi do poprawy podstawowych cech fizycznych.