Abstrakt
Artykuł poświęcony jest zagadnieniu korekty cech psychofizjologicznych podchorążych wyż- szych wojskowych instytucji edukacyjnych. W badaniu wzięło udział 131 kadetów (17–26 lat), którzy zostali podzieleni na grupę kontrolną (n = 95) i eksperymentalną (n = 36). Grupa kontrolna kontynuowała realizację dotychczasowego programu szkoleniowego, a grupa eksperymentalna była zaangażowana w szeroko zakrojoną sekcję wojskowo-sportową. Przeprowadzono badania pedagogiczne w celu oceny poziomu psychofizjologicznych wskaźników umiejętności. W celu określenia wpływu programu eksperymentalnego na zdolności psychofizjologiczne kadetów zastosowano metodę pretest-posttest. Rzetelność różnicy między wskaźnikami podchorążych obu grup ustalono za pomocą testu Studenta (p < 0.05). Zbadanie wpływu złożonego szkolenia wojskowo-sportowego na zdolności psychofizjologiczne kadetów uniwersyteckich. Wyniki eksperymentu wskazują na poprawę wskaźników zawodowo ważnych zdolności psychofizjologicznych przedstawicieli grupy eksperymentalnej w stosunku do respondentów grupy kontrolnej: szybkość uwagi wzrosła o 7,9% (p < 0,05), koncentracja uwagi o 15,4% (p < 0,05), umysłowa pojemność o 4,4% (p > 0,05), a współczynnik produktywności umysłowej o 8,3% (p < 0,05). Tym samym metody sportów wojskowych mogą być wykorzystywane do korygowania ważnych zawodowo zdolności psychofizjologicznych podchorążych wyższych wojskowych placówek oświatowych na całym świecie.