Rola Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w realizowaniu polityki oświatowej państwa w latach 2013–2018
Słowa kluczowe:
edukacja, polityka państwa, Centralna Komisja EgzaminacyjnaAbstrakt
Celem niniejszego artykułu było przybliżenie celów, zadań i funkcji CKE, będącej jedną z najważniejszych
instytucji realizujących politykę oświatową państwa. Jest nim również przedstawienie
i analiza statusu organizacyjno-prawnego oraz najważniejszych działań tej organizacji, a także ocena
jej działalności. Podstawową metodą zastosowaną dla realizacji celów publikacji jest analiza literatury
przedmiotowej, materiałów wewnętrznych przedmiotowej instytucji oraz aktów prawnych. Treść
zasadniczą artykułu rozpoczyna wstęp, w którym został przedstawiony cel publikacji. Część druga
przybliża najważniejsze pojęcia związane z polityką oświatową. Część trzecia przedstawia cele i zadania
CKE. W części czwartej dokonano analizy struktury organizacyjnej CKE i przybliżono jej status
prawny. Z kolei część piąta zawiera rozważania dotyczące najważniejszych działań POT. W części
szóstej dokonana została ocena działalności analizowanego w artykule podmiotu. Część ostatnią stanowi
podsumowanie, w którym przedstawiono wnioski nasuwające się w związku z realizacją tematu.
W podsumowaniu stwierdzono, że Centralna Komisja Egzaminacyjna pełni ważną funkcję, jeśli chodzi
o realizację polityki oświatowej państwa. Przyczynia się przede wszystkim do usprawnienia i zobiektywizowania
procesu oceny osiągnięć ucznia w postaci egzaminu kończącego każdy etap edukacji.