Abstrakt
Lalki cieniowe zaczynają być porzucane przez nastolatków w Indonezji z powodu globalizacji. Niniejsze badanie ma na celu opracowanie jawajskiej gry sportowej opartej na lalkach cieniowych, aby zapoznać z nimi nastolatki – badania rozwojowe Borga i Galla. Etapy badań obejmują badania wstępne, ocenę walidacyjną przeprowadzoną przez sześciu ekspertów w dziedzinie gier sportowych, ekspertów od lalek cieniowych i ekspertów od projektowania graficznego. Walidacja przy użyciu techniki Delphi, z analizą danych przy użyciu współczynnika ważności treści V Aikena. Ponadto przeprowadzono etap próbny na próbie 34 nastolatków w wieku od 12 do 19 lat, podzielonych na 14 w próbie na małą skalę i 20 w próbie na dużą skalę. Technika gromadzenia danych wykorzystywała ankietę z kwestionariuszem wykorzystującym skalę Likerta z zakresem wyników 1–5. Wyniki tego badania zaowocowały stworzeniem gry sportowej Javanese Kigfun Game (J-KIG), która łączy gry sportowe wpiłkę nożną i softball z postaciami z Ramajany. Gra J-KIG uzyskała prawidłowe wyniki z wynikiem 0,8–1. Próba na małą skalę uzyskała ocenę wykonalności na poziomie 87% z kryteriami „Bardzo wykonalne”, podczas gdy próba na dużą skalę uzyskała ocenę wykonalnościna poziomie 83% z warunkami „Wykonalne”.