Abstrakt
Artykuł uzasadnia celowość szkolenia specjalistów w dziedzinie turystyki za pomocą wirtualizacji muzeów. Podkreślono, że rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych kształtuje teorię i praktykę edukacji elektronicznej. Zaprezentowano częściowo różne definicje terminu „muzeum wirtualne”, typy wirtualnych muzeów, kryteria ich klasyfikacji, przyczyny popularności oraz historię ich rozwoju. Podkreśla się, że wirtualne muzea charakteryzują się różnorodnością strukturalną i funkcjonalną oraz mają ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki kulturowej. Przedstawiono wyniki ankiety studenckiej, które potwierdziły zasadność wykorzystania wirtualnych wycieczek w procesie edukacyjnym: jest to interesujące dla uczniów, podnosi poziom opanowania wiedzy i umiejętności zorientowanych zawodowo, sprzyja rozwojowi trwałego pogłębionego zainteresowania komunikacją z obiektami muzealnymi, rozwija zdolności twórcze, kształtuje kompetencje medialne. Wykazano, że muzea wirtualne dają możliwość wypełnienia procesu uczenia się nowymi, ciekawymi treściamipoprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii internetowych.