Abstrakt
Autostop ma długą historię jako forma turystyki alternatywnej. Doświadcza w ostatnich latach poważnych przemian w wyniku ogólnej cyfryzacji podróży i kultury. Podobnie jak inne formy mobilności, na podróże autostopem wpłynęła pandemia COVID-19 i niefarmaceutyczne regulacje mające na celu powstrzymanie rozprzestrzeniania się wirusa. W artykule w pierwszej kolejności zdefiniowano autostop jako zjawisko społeczne oraz przedstawiono jego historię z perspektywy globalnej i polskiej. Następnie omówiono obecny stan i możliwości rozwoju kultury autostopu. Dokonano w tym celu, po pierwsze, przeglądu prezentacji autostopu we współczesnej kulturze popularnej, zwłaszcza w kulturze internetowej, a po drugie, pogłębionych wywiadów z pięcioma młodymi, ale doświadczonymi autostopowiczami. Wywiady przeprowadzono w czasie obowiązywania restrykcji związanych z pandemią. Wywiady skupiają się na trzech głównych tematach: współczesnych wyzwaniach autostopu, wykorzystaniu ITC (technologii informacyjnych i komunikacyjnych) oraz podróżowaniu autostopem w czasie pandemii. Wyniki wskazują na ewolucję autostopu jako zjawiska społecznego, w którym dziedzictwo kulturowe alternatywnych stylów życia przeplata się z rosnącą rolą Internetu i komunikacji mobilnej. W podsumowaniu postulujemy dalsze badania, w tym zastosowanie nowych podejść metodologicznych i stawianie pytań badawczych dotyczących m.in. utowarowienia turystyki, znaczenia reputacji w Internecie oraz interakcji między autostopowiczami, mieszkańcami i kierowcami.