Abstrakt
Obecnie popyt na rynku usług turystycznych ma tendencję do szybkiego wzrostu, co świadczy o atrakcyjności turystycznej krajów Unii Europejskiej i potencjalnej rentowności branży. Zaspokajając popyt konsumpcyjny, branża turystyczna i hotelarska pozytywnie wpływa na rozwój społeczno-gospodarczy. Wpływ ten zależy od specyfiki regionalnej i potencjału poszczególnych krajów. Celem opracowania jest ocena potencjału społeczno-gospodarczego branży turystycznej i hotelarskiej na podstawie aktywności turystycznej w krajach Unii Europejskiej. W procesie badawczym wykorzystano następujące metody naukowe: metodę współczynników, metodę odległości euklidesowej, metodę rankingową, metodę grupowania oraz metodę segmentacji. Zdefiniowano wskaźniki oceny potencjału społeczno-gospodarczego branży turystycznej i hotelarskiej; obliczono integralny wskaźnik oceny potencjału społeczno-gospodarczego branży turystycznej i hotelarskiej w krajach UE; przeprowadzono ranking i grupowanie krajów UE według potencjału społeczno-gospodarczego rozwoju branży turystycznej i hotelarskiej; określono regionalne cechy potencjału społeczno-gospodarczego branży turystycznej i hotelarskiej krajów UE.