Nowa kultura podróżowania? Kontrowersyjne formy turystyki w ocenie polskich konsumentów – badania pilotażowe
PDF (English)

Słowa kluczowe

kontrowersje w turystyce
polscy konsumenci
kultura podróży
click-tracking

Jak cytować

Godlewski, G., & Bodasińska, A. (2023). Nowa kultura podróżowania? Kontrowersyjne formy turystyki w ocenie polskich konsumentów – badania pilotażowe. Sport I Turystyka Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe, 5(4), 149–169. https://doi.org/10.16926/sit.2022.04.09

Abstrakt

Potrzeby konsumentów determinowane są przez wiele czynników, stąd ich charakter jest bardzo złożony. Część z nich pozostaje niewidoczna, co znacznie ogranicza możliwość ich eksploracji. Należą do nich potrzeby podświadomie istniejące w umyśle jednostki, instynktownie dążącej do ich zaspokojenia, oraz potrzeby, które jednostka świadomie ukrywa (przed społeczeństwem), stając się konsumentem produktów nietypowych lub kontrowersyjnych. Celem artykułu jest ocena poziomu zainteresowania wybranymi kontrowersyjnymi rodzajami turystyki, które składają się na dużą część zachowań zakupowych współczesnych konsumentów. Luka w badaniach na ten temat skłania do prób naukowych wyjaśnień mechanizmów związanych ze stroną popytową sektora turystycznego. Metodologia badania została oparta na wykorzystaniu technologii śledzenia kliknięć (click-tracking). Respondenci najczęściej wybierali trzy rodzaje turystyki: turystykę imprezową, turystykę ekstremalną oraz turystykę seksualną. Badania specyfiki rynku turystycznego, w tym kontrowersyjnych rodzajów turystyki, mogą stanowić istotne wskazówki dla sektora turystycznego w zakresie wyborów dokonywanych przy segmentacji klientów oraz zmian w kategoriach produk- tów oferowanych potencjalnym klientom. Ilościowe mapowanie zachowań konsumentów daje jasny obraz tego, jak postrzegane są niektóre kontrowersyjne rodzaje turystyki.

https://doi.org/10.16926/sit.2022.04.09
PDF (English)